Winha

Keskustelun 'Muut merkit' on aloittanut käyttäjä nirppu988, 12/1/06.

  1. giuzeppi

    giuzeppi Winha 32, Elan, Indy SKS, Lynx 420, 520, 535, 5900

    Vs: Winha

    Puolaa ei ole vaihdettu uuteen, kokeilin vaan välillä 340-kuutioisen ainakin jotenkuten toimiviksi todettuja puolia. Ei ollut apuja. Tulpanjohto hattuineen on uusi. Pitääpä mittailla ne puolat, kiitos ohjearvoista. Telasta ei käytetyssä koneessa voi varma olla ettei olisi vaihdettu. Mutta edellinen omistaja ei sellaisesta tiennyt. Hirmuisen raskas pyörimään tuo tela, varmaan se 19 hv 20 hv tehosta menisi jo pyörittämiseen. Tulppa tässä on oudolla kierteellä, ei ole voinut eri tulppaa vielä koettaa. Tunturi-mopo antoi nykyiseen tulppaankin hyvän kipinän.

    Löytyi kasa swenskatalande linkkejä Kohlerin ja MAG:n käyttöohjeisiin (on varmaan olleet täällä jo), räjäytyskuviin ym. Jossain MAG mallissa näkyy olleen lähes täysin samat virtapuolen osat kuin Tunturi-mopossa. Pitänee viritellä siitä varaosat. Tai ei ehkä tarvi, ostoilmoituksen jälkeen on kohlerien osaa ja kokonaisia kohlereita tulossa pian ovista ja ikkunoista. Piti jo poistaa ilmoitus kun koneet ei sovi talliin.

    Kohler linkit ruotsintaitoisille
    http://www.retroskoter.com/viewtopic.php?f=16&t=3688
     
  2. Sampo

    Sampo Winha 31S

    Vs: Winha

    Joo,minullakin on jo ladattuna ennestään nuo samat jutut niin en viitsinyt asiasta mainita koska en löytänyt niistä kuin 2 pyttyisen sähkökaaviot..ja omasta kelkasta ei juuri kannata kuvia lähetellä kun siihen on joku joskus uusinut koko virtalukon kaikkine johdotuksineen eikä vastaa mitenkään alkuperäistä.
    Onko mitään vielä selvinnyt niistä puolien kunnosta?
    Tulppahan on ainakin ulkomitoiltaan huomattavan suuri..mutta oliko siinä kierteessä kuitenkaan mitään erikoista,en muista.Kumminkin noihin on saanut sopivaa tulppaa ihan hyvin.Itse olen ostanut kelkkaliikkeestä,huutonetistä sekä kaveriltani sain pari Hitachin tulppaa kun oli ostanu koko paketin sikahalvalla.
    Tämmöiset kuin: Bosch M4AC tai M5AC (kuumempi),NGK AB-8, Hitachi 84W. Kuumempaa tulppaa voisi käyttää jos ajelee todella paljon hissuksiin ja on paljon tyhjäkäyntijaksoja jolloin tulppa pyrkii nokeentumaan.Kylmä lämpöarvo taasen reippaaseen ajoon.Nuo tosin ovat varmuudella MAG 20hv koneeseen ja käynee ehkä Kohleriinkin.Eihän niissä kai muuta eroa ole kuin nimiteksti ;)
     
  3. giuzeppi

    giuzeppi Winha 32, Elan, Indy SKS, Lynx 420, 520, 535, 5900

    Vs: Winha

    En ole vielä päässyt mittailemaan. Tällä viikolla pitäisi tulla varaosakone, ja myös 2-pyttyiseen Kohleriin varaosakone missä sen puuttuvat osat ehjinä. Jos näyttäisi ettei yksipyttyiset jaksa tuota leveää telaa pyörittää.
     
  4. Mckonen

    Mckonen Evinrude Bobcat/Terhi 10/Winha 60

    Vs: Winha

    Jos liikenee niin myy siitä varaosakoneesta minulle 2-pyttyisen männäntapit+männäntapin laakerit :)
     
  5. giuzeppi

    giuzeppi Winha 32, Elan, Indy SKS, Lynx 420, 520, 535, 5900

    Vs: Winha

    Katsotaan tuleeko niissä mitään ehjää, vasta viikonloppuna näen ne. Tiesit varmaan että Rotax 377:an männäntapin laakeri on ja taisipa männäntappikin olla sopiva Kohler 340 2 AX:ään? Ainakin ne osat tuossa yhdessä Kohlerissa minulla oli. Ja myös ainakin ylempi L-profiili männänrengas menee 377:asta. Jos koneesi on se 2AS missä puhallin alhaalla, niin eivät käy.

    EDIT: Olitkin tietoinen, kun ostoilmoituskin on ollut. Kysyppä kokonaisia koneita ostopalstalla, itse huomasin jo päivän kuluttua ilmoituksen jätöstä, että niitä on tulossa jo kolme, yhteishinta vielä kakkosella alkavaa.. Ja ainakin kaksi käyvää konetta näistä pitäisi saada.
     
  6. Mckonen

    Mckonen Evinrude Bobcat/Terhi 10/Winha 60

    Vs: Winha

    Eipä sopinut 377 Rotaxin tapit/laakerit. Ostin "marko.m" jäseneltä kyseiset osat eikä ne sovi Kohlerin 340-2AX moottoriin.
     
  7. paavojaelvis

    paavojaelvis Well-Known Member

    Vs: Winha

    Mikäs on sen Kohlerin tapin pituus, halkaisija oli vissiin 18mm? ja laakerin mitat, eli leveys ja kangen silmän halkaisija?
    Voisin kattoa, löytyykö mun hyllyistä apuja...
     
  8. giuzeppi

    giuzeppi Winha 32, Elan, Indy SKS, Lynx 420, 520, 535, 5900

    Vs: Winha

    Hyvä tietää jos ei sovi, Rotaxin osina minulle joskus sellaiset myytiin varaosaliikkeestä mutta olisko olleetkin oikeat Kohlerin osat sitten. Voi olla, kun yhden männänkin ostin sieltä Kohleriin Rotax 377 mäntänä, ja se sopi. Myöhemmin yritin laittaa sen männän oikeaan 377 aan ja ei se ollut sinne päinkään. Vain tuo ylempi männänrengas on melko varmasti mitoiltaan sopiva, mutta Kohlerin sylinterin pinnoitus voi olla sopimaton Rotaxin männänrenkaalle (kovakromi?). Saako Kohlerin pyttyä muuten yhtään hoonata? Yksi tulevista koneista on muuten ehjä (puolavikaa vaan), mutta toinen sylinteri ollut irrallaan ja siinä pintaruostetta.
     
  9. Rizhto

    Rizhto Well-Known Member

    Vs: Winha

    Mittaisiko joku ystävällinen sielu tuon Koherin männän mitat. 18mm tappi ja 68mm halkaisija passaisivat justiinsa Pannonian koneeseen ja siihen saa vain heikkoja uustuotantomäntiä.
    Lakikorkeus (tapin keskeltä männän laelle) ?
    Männän kokonaiskorkeus ?
     
  10. giuzeppi

    giuzeppi Winha 32, Elan, Indy SKS, Lynx 420, 520, 535, 5900

    Vs: Winha

    Jos ei muut, niin perjantai-iltana voin mitata kun pääsen koneisiin käsiksi. Pannoniasta tuli mieleen ot:na että kaverin tallissa on mekaanisesti hyvä Csepelin kone eli 125cc "pannonia". Kipinä hukassa.

    Kohlerin mäntä on mielestäni 340:ssä 62 mm? En tiedä 440:stä tai 340:n toisesta versiosta jossa puhallin eri kohdassa. Rotax 447 oli muistaakseni 67,5 mm männällä joten sellaisen ylikokomäntää kannattaisi mittailla. Jos luit sen Winha-moottoripyöräjutun jossa lukee 68 mm mäntä, niin siinä on kai virhe?

    Edit

    Kohler 440 2 AX ja 2T ja 2as omaa juurikin männän kooltaan 68 mm. Minä en siis voi auttaa mutta joku muu?
     
  11. paavojaelvis

    paavojaelvis Well-Known Member

    Vs: Winha

    447 mitat:

    nimellishalkaisija 67,5 mm
    tappi 18 x 52,75 mm
    puristuskorkeus 26,5 + 4 mm
    kokonaiskorkeus 64 + 4 mm
    katkosraot alempi imupuolella kohtisuoraan tappia vastaan, ylempi noin 17 mm vastapäivään edellisestä (kehää pitkin mitattuna)
     
  12. Rizhto

    Rizhto Well-Known Member

    Vs: Winha

    Rotax ei passaa alkuunkaan. Pannonian männän lakikorkeus on 46mm ja kokonaiskorkeus 84mm. Tulis Rotaxin männällä melko matalapuristeinen mylly. Kuis se 440 Kohler suhteutuu tuohon?
     
  13. paavojaelvis

    paavojaelvis Well-Known Member

    Vs: Winha

    Tätä minä vähän pelkäsinkin, Kohlerin mäntä on kyllä samaa mittaluokkaa Rotaxin kanssa.
    Oliskohan JLO L251/L252 mäntä helpommin sovitettavissa Pustan tuulispäähän, kuvassa näyttää vähän yläpainoiselta, mutta sylinteriähän voi vähän nostaa? Tällä foorumilla ainakin nimimerkki N.Opee omaa tuollaisen moottorin, josko häneltä sais tarkempia mittoja? Mäntiä saa ainakin rapakon takaa: http://www.ebay.com/itm/Piston-Kit-fit-JLO-L251-L252-ILO-L-251-252-Kolben-/170968905388 Edit: tämä kauppias olikin Kreikasta...
     
  14. xc 500 sp

    xc 500 sp Vanhaa rautaa

    Vs: Winha

    Kokeillaas löytyisikö täältä winha tietoa. Eli tuli hommattua Lynxin (520?) laatikko Winha 550 rikkinäisen tilalle. Laatikko olikin erinäköinen. Osaako joku sanoa minkälaiset talkoot tuon kanssa vielä tulee, eli käykö suoraan / pienellä modauksella paikalleen, vai kannattaako koko homma unohtaa. Jos jollakulla on winhan vetoakseli käsissä niin voisi boorejakin verrata.

    Kuvissa siis se "uusi" laatikko, V näyttää lukevan kyljessä, missä vehkeissä näitä on oikeasti ollut?

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  15. paavojaelvis

    paavojaelvis Well-Known Member

    Vs: Winha

    Eikös noita ollut viimeisissä 650 malleissa ja joissakin 5900:ssa? Booritus saattaisi sopia, kannattaa tarkistaa varaosakataloogeista, linkki löytyy korjaamo-osiosta.
     
  16. Mckonen

    Mckonen Evinrude Bobcat/Terhi 10/Winha 60

    Vs: Winha

    Kohlerin 340cc pytyt ei tietääkseni ole pinnotettuja. Eräs Iisalmelainen sorvaamon pitäjä sanoi tässä hiljattain kun hänellä on Kohler 440cc koneen rakentaminen meneillään että niistä viimeisimmät mallit on pinnoitettu jollain elämääkin kovemmalla materiaalilla johon timanttihoonikaan ei pure siihen, kyseiset pytyt kestää kuulemma maailman tappiin saakka.
    Itse olen ihan perushoonilla hoonannut kaikki 340-2ax koneiden pytyt, upottanut ne polttoöljyyn jotta ei tule kuivahoonausta. Täten tulee todella nätti ristikko kuvio.

    Mutta niihin surullisen kuuluisiin männäntappeihin joita olen etsimässä!
    Halkaisija 16mm, leveys 54mm
    k-kangen laakeri on luultavasti 16 x 20 x 20mm eli männäntapin koko 16mm, leveys 20mm ulkokehä 20mm
    Mäntähän tässä 340cc koneessa vakiona on 61,92mm mikä lukeekin männän laella.
     
  17. paavojaelvis

    paavojaelvis Well-Known Member

    Vs: Winha

    Catin puhallinjäähdytteinen 340 (Jag) on 16 mm tapilla, tosin poraus on vain 60, eli tappi saattaa olla inan lyhyt?
     
  18. paavojaelvis

    paavojaelvis Well-Known Member

    Vs: Winha

    Hep! 1984 GL 3900: http://files.stenmarksmaskin.se/sites/default/files/Lynx%201984.pdf

    Tuo "V" on samalla osa "N":ää, eli Nordtracin vanha logo.
     
  19. giuzeppi

    giuzeppi Winha 32, Elan, Indy SKS, Lynx 420, 520, 535, 5900

    Vs: Winha

    Minusta Lynx ja Winha 3900 ssa oli vuosina 82-87 se ihan erinäköinen Bombardierin suunnanvaihdin, ei Velsa, peltinen alaosa. Tuonkin olen nähnyt jossain, en muista missä. Näyttää uudemmalta kuin 70-lukuiselta. Winha 550 alunperin ollut 2-vaihteinen, jos tuo on pelkkä suunnanvaihdin niin sitten ei ole vetovaihdetta enää.
     
  20. paavojaelvis

    paavojaelvis Well-Known Member

    Vs: Winha

    Tuo oli ainoastaan 1984 katalookissa, 85 oli palattu takaisin vanhaan peltialaosalla olevaan. Liekö ollut susi tai jotain?
     

Suosittele tätä sivua