FrosZ1T

Keskustelun 'Projektit' on aloittanut käyttäjä frosty, 3/2/18.

  1. frosty

    frosty Well-Known Member

    Nonnii, pitkästä aikaa olis taas yks kelkka pilattavana.
    Tuommonen AC Z1 turbo tuli hommattua.
    Mitään suurta ja mahtavaa muutosta ei ole tarkoitus varmaankaan tehdä, vaan ihan omaan makuun muutella mieleiseksi. Painoa pois, potkua lisää ja sellasta kaikkea pientä enemmän etelän reitille ja pattiin sopivaa.
    Tässä talvella sellasia että pääsee ajamaan ja kesällä sitten lähetellä bokseja maailmalle yms.
    Matto pysyy lyhyenä, mutta nastaa tai piikkiä saattanee tulla.

    [​IMG]
     
    Reverend_ ja Hemikoo tykkäävät tästä.
  2. frosty

    frosty Well-Known Member

    Ihan ekana lähti alkuperäiset sukset hyllylle ja tilalle PP:t. Kiitokset havini00 suksikaupoista.
    Sitten vaihtui iso retki-ikkuna pienempään. Sekin vaihtuu vielä pienempään ja vähemmän kultaiseen kun sopiva musta tai vihreä löytyy inhimilliseen hintaan. (Originaali maksaa jenkkilästäkin tilattuna reilut 200 euroa.)

    Väriteemaksi tulee perinteisesti musta/vihreä joka sietää vähän valkoistakin. Hekulilta löyty sopivasti rallimallin vihreä ohjaustanko odottamaan muita teeman mukaisia osia. Kiitokset Hekulille.

    Tässä mennään siis nyt..

    [​IMG]
     
    Viimeksi muokattu: 3/2/18
    Jakelfin, paikkari, Hemikoo ja 1 muu henkilö tykkäävät tästä.
  3. Mr. El Maco

    Mr. El Maco Yamaha SW440

    Kappas, Oman foorumilomailun aikana emäprojektoija, toveri frosty on tehnyt paluun. Mielenkiintoista nähdä, mitä tuosta syntyy :D
     
    frosty, lynssiG-T, Jakelfin ja 2 muut tykkäävät tästä.
  4. frosty

    frosty Well-Known Member

    Pikku lomailu tekee hyvää. Meinasi vaan venyä vähän liiaksi. :)
     
    lynssiG-T tykkää tästä.
  5. Mr. El Maco

    Mr. El Maco Yamaha SW440

    Pikkusen jo pelkäsin, ettei miestä enää täällä näe. Vaan nyt on merkkikin jälleen oikea ja projekti käynnissä, joten mikä voisi mennä pieleen? Tervetuloa takaisin :)
     
    Hemikoo tykkää tästä.
  6. frosty

    frosty Well-Known Member

    Kiitos kiitos. Kyllä mulla kelkat on sen verran lähellä sydäntä ja foorumi myös, että eikai siitä koskaan eroon pääse vaikka yrittäis.
    Kelkkaa hankkiessa oli merkki ja nelitahtisuus ihan itsestäänselvyys. Yamahakokeilu sillon aikoinaan poiki sen että ei kaksitahtiseen ole paluuta mun kohdalla.
    Pysyis vaan ukko kunnossa. Kunto on päässy ihan olemattomaksi tässä taukoillessa. Kilometrejä vaan.
     
    Viimeksi muokattu: 4/2/18
    Hemikoo tykkää tästä.
  7. frosty

    frosty Well-Known Member

    Ihmettelin ku ei meinaa pysyä lapasessa, vetelee omituisesti ja hypyissä ihan miten sattuu, että onko taito niin pahasti kateissa. Helpotukseksi selvis että karkaa näköjään oikean puolen floatista ilmat pikkuhiljaa. Se homma on sitte ensviikolla edessä. En olekkaan ihan niin paska ku miltä jo hetken tuntu. :D

    Pitänee simmittää telaston iskareita enstalvelle mutta tälle kaudelle noi piisaa oikeen hyvin. Tai lähinnä tuntus että etupukin iskaria, mutta opetellaan nyt ensin taas ajamaan ja miettii sitte niitä.
    Hakaneulat käänsin ihan löysimmilleen ja topparit taaimmas että liikkuu ja olis vähän paremmin vetopitoa. Etupukin jousi on käännetty vaan että löysät pois perä ylhäällä. Käännän sitä varmaan vähän piukemmalle.
    Keulassa ilmaa 60psi, mutta nostan sen nyt alkuun 65-70:een.
     
  8. Jakelfin

    Jakelfin Nytro MtxT & RTX 136 -RX1 4100 -Titan Adventure

    Kohtuu terveeltä kuulostaa nuo säädöt. Kierrä se ilmasäiliö pois ja putsaa/rasvaa ne tiivisteet niin pitää taas ilmaa, ellei oo rikki menny.
     
    Hemikoo tykkää tästä.
  9. frosty

    frosty Well-Known Member

    Juu sitä täytyy koittaa. Pitänee varmuudeksi hommata heti uudet tiivisteet niin kerkee laittamaan jos ei onnistu pelkällä rasvalla.
     
  10. Driver

    Driver Freeride 146" Turbo

    Vaihda nuo Powderit johonkin muuhun, itse suosittelisin C&A XTX tai XCS niin alkaa löytyä sitä vakautta nopeaan reittiajoon ja hyppyihin. Ja noihinkin suksiin kannattaa rauta lyhentää tai Totaltekiltä se valmis lyhyt rauta niin tulee hyvä. XTX voi myös hiukan muokata miedommiksi pohjia höyläämällä ja vetämällä suksen kärkilenkit pystyimpään asentoon jos tuntuu liian purevalta vieläkin. Powderi on aika lyhyt suksi todella agressiivisella pohjalla niin melkolailla tasaiseksi joutuu pohjat höyläämään ja raudan lyhentämään jos mielii ko. suksesta saada yhtään vakaan.
     
  11. Bearcat-97

    Bearcat-97 Well-Known Member

    Ja Driverin suksisuositukset perustuu juuri tällaisen kelkan ajokokemuksiin ja käyttäytymiseen ko suksilla? Kovasti epäilen.
     
  12. frosty

    frosty Well-Known Member

    Mä olen tykännyt powdereista. Paksummalla raudalla ja taaemmissa reijissä tuntuu omaan käteen hyvältä. Etummaisissa se nappaili minusta liikaa.
    Ainakin noilla kovilla ja jäisillä reiteillä kun mennään kokolailla ainoastaan raudalla.
    Mä säädän mielellään painoa siirtäväksi alustan ja etelän pattisilla pätkillä mun mielestä suksessa täytyy olla otetta sillon kun se osuu pintaan. Powderit sen tekee.
    Aina aiemmin on CA Pron suksia joutunu höyläämään ihan hulluna että jaksaa ees käntää tangosta. En tiiä noista CA:n uudemmista malleista.
     
    Viimeksi muokattu: 7/2/18
  13. six-1

    six-1 Well-Known Member

    Ei ole tarkoitus sotkea projekti topikkia mutta pakko kysyä.

    Mitä tuolla Ca lyhyellä raudalla oikein saavutetaan? Kevyempi ohjaus?
    Ajatteko kuinka kovalla suksipaineella vai onko teillä narut käsien tilalla?
    Itselläkin PP:t kelkassa on tarkka ja johdon mukainen ohjaus sekä ei ole raskas, Totaltekin Utility on rautana vielä, saisi olla järeämmällä kovametallilla..
    Olen testannut Ca suksia myös mutta PP on ollut yleis käyttöön reitille ja umpeen paras.
    Blade oli ok mutta ei niin tarkka.
     
  14. frosty

    frosty Well-Known Member

    Ilman muuta keskustella saa ja vähän niinku pitääkin. Sitä varten foorumit on. Eikä mee ihan yksinpuhumiseksi nämä rojektit.
    Mielipiteitä, suosituksia, neuvoja, kysymyksiä ja kaikkea jutustelua.
     
  15. Hemikoo

    Hemikoo Sidewinder xtx se 137", SXR 700

    Itse olen nyt tuossa ns. Procross runkoisessa ajanut jammun vakiot, SLT, PP 2x, Blade, Ca XT kolmella tavalla muokattuna, CA XTX.
    Kaikki nelarin keulalla
    Slt ei kanna eikä ohjaa puuterilumella, powderi sen tekee mutta ei yhtä vakaa urissa, Bladet kevyet ajaa Totaltekin Sprinteillä puuterikeleissä reitillä saa jarrulla kovasti antaa pitoja suksille, suuntavakaus ja varsinkin jarrutuksissa hiukan levoton kun vertaa CA suksiin ja XT:t kaikki todella raskaita ajaa, XTX:t ulommaiset kölit höylättynä täyspitkillä raudoilla ei voimat riittäneet kuin 100km safareihin, reippaan kahden kiinnityspultin mittaiset paksut raudat jotka muuten aivan täydelliset mutta voisivat olla ottavalla kelillä kevyemmät ajaa. 2T ystävätkin jotku sanoo että suuntavakain kelkka ikinä ja jotkin kehuvat kevyeksi ajaa joka suhteessa toki kelkka on tehty kohtuullisen vauhdikkaaseen matkailuun mukavuudesta yhtään tinkimättä joka voi antaa ns. kevyen vaikutelma raskaasta rovista, niin olihan mulla Pilot 6.9 mountain/touring sukset jotka on kuin ajaisi ohjaustehostin kelkalla ja kovalla menee todella hienosti juuri minne pitää mutta ummella surkeat!
     
    frosty ja ParCatti tykkäävät tästä.
  16. Driver

    Driver Freeride 146" Turbo

    No omat kokemukset powdereista on että vakaita niitä ei saa edes rajusti höyläämällä ja muokkaamalla. Kovissa vauhdeissa C&A saa huomattavasti paremmat eikä parempia ole vielä tullut vastaan. Powdereita tullut ajettua noin 15 eri kelkassa ja useassa catissakin, se perusluonne sillä suksella on mikä on ja itse olen luopunut niiden käytöstä jo aikaa sitten. Aina välillä tulee porukkaa vastaan jotka haukkuu C&A suksia mutta yleensä ne on XT-kisasukset joilla jenkeissä ajetaan piikeillä crossia. Niitä en kyllä kenellekkään suosittele reitti- tai muuhunkaan ajoon, kisamiehet erikseen. Jos haluaa hyvä yleissuksen sekalaiseen umpis/reittihommaan niin sitten se on minun mielestä perus Blade. Puhtaaseen vauhdikkaaseen reittiajoon C&A XTX tai XCS lyhyellä/miedolla raudalla ja ehkä höylättynä ajotavasta ja mieltymyksistä riippuen. Puhtaisiin umpishommiin blade ds tai pollen gripperi jne jne... Heti pomppasi itselle silmään tuo epävakaus, ajamisen vaikeus ja powderit. 10v sitten kaikki laittoi powdereita, mutta onneksi nykyään on muitakin hyviä ja minun mielestä parempia vaihtoehtoja ajosta riippuen.

    Mutta kunhan heitin idean ilmoille, olisi vaan jälleen pitänyt muistaa kirjoittaa "minun mielestäni kannattaisi kokeilla" ja muistaa sanat "ehkä" "mahdollisesti" jne. ettei kuulostaisi niin ehdottomalta ja joku repisi herneitä nenään. :D

    Jokainen tyylillään, kiitos ja anteeksi :)
     
    M.E.A tykkää tästä.
  17. frosty

    frosty Well-Known Member

    Ajamisen vaikeus ja epävakaus johtuu nyt tässä kohtaa ihan kuskin huonosta kunnosta ja vuosien ajamattomuudesta, sekä siitä että oikean suksen iskarista katosi ilmat. Epävakaus korjaantu ihan vaan painamalla ilmaa sinne iskariin ja ajamisn vaikeuskin alkaa tässä päivä päivältä helpottamaan kun se rupiaa kivasti sieltä selkärangasta kolotuksen seasta löytymään.
    Powderit on toiminu mulla tosi kivasti. Kokeilla voin toki muitakin suksia mutta en minä lähde suksiä vaan kokeeksi ostelemaan. Ostin ne mitkä on aiemminkin natsannut mun ajolle raskaan nelarin keulalla.
    Tarpeen mukaan voi sitten säädellä iskareilla, raudoilla, höylällä ja nussusahalla.

    Ei mitään, hyvää keskustelua. Mielipiteistä ja kokemuksista saa ja pystyy jokainen haalia itselleen sopivia ideoita tähän harrastukseen.
     
    Hemikoo tykkää tästä.
  18. frosty

    frosty Well-Known Member

    Äh, damagea. Imuilman skooppi lensi hittoon jossain välissä. Ei näy, ei löydy enää. Hyvä sauma päivittää samalla ikkuna pienempään.

    Etupukki pohjailee jo vähän liikaa. Enstalveksi tarvii ainakin siihen hiukan tiukempaa simmiä.
     
  19. perttuni

    perttuni Lynx Xtrim 900 ACE

    vanhempikoppasissa cateissa powderi on toiminut ihan hyvin. 2-tahtisessa procross runkoisessakin pelasi kelvollisesti, mutta 4-tahti ilmeisesti sen verran keulapainoisempi, että tuohon en enää suosittele. Tämän topikin laitteessa pelaa todennäköisesti ihan ok.
    ca xtx on suuntavakain suksi millä itse ajanut, mutta omaan makuun vaati höyläkonetta jotta ei ollut rasittavan raskas ajaa.

    jos tässä topicin laitteessa vakio 36mm foxin etupukin iskari niin saa siitäkin simmittämällä ihan hyvän, mutta huoltoväli on lyhyt. Tiukalla simmillä alkaa pehmetä 500km ajon jälkeen
     
  20. frosty

    frosty Well-Known Member

    Noihin telaston iskareihin täytyy sitten kesäaikana perehtyä. Jos löytyis jotkut hipommat sopivasti.
    Tämä talvi menee kokolailla haistellessa laitetta ja keväämmällä on sitte tiedossa mikä vaihtuu ja mikä saa vasaraa.
     

Suosittele tätä sivua