GLX 5900

Keskustelun 'Lynx' on aloittanut käyttäjä GLX 5900, 27/12/05.

  1. giuzeppi

    giuzeppi Winha 32, Elan, Indy SKS, Lynx 420, 520, 535, 5900

    Minä olen käsittänyt, että puristuspainemittari näyttää vähemmän jos kone on täysin kylmä. Ainakin jossain minun kelkassa oli niin. Mutta oli kone kylmä tai lämmin, niin yli 9 bar on uudenveroisessa kunnossa olevan 503 Rotaxin puristuspaine. Kaasu pohjassa mitaten arvo on myös korkeampi mitä ilman kaasua. Kovin paljoa arvot ei varmaan näissä maatalouskoneissa heitä kylmän ja lämpöisen koneen välillä.
     
  2. Winhha59

    Winhha59 Winha 5900GLX -83, Lynx 250 gl -87

    Nyt tuli ongelma. Elikkäs hommasin uuven maton 32mm harjalla eli se onse 396cm pitkä (luultavasti yetin ensiasennus matto ja 8-piikkiset noslipit, myös hommasin isommat kääntöpyörät ( 175mm). Nyt kun vihdoin ja viimein sain kaikki tungettua kelkan alle nii huomasin ettei riitä kirivarat jatkoperässä. Kelkkaha on -83 5900 glx eli vanhemmalla jatkolla. Onko joku tehny vastaavaan maton vaihon? Sitä vaa mietin että millä saan riittävän tiukalle maton. Riittäskö että vaihan nuo kääntöpyörät 200mm vai pitääkö tässä ruveta alustaa siirtämään takapäin vai kattelenko uuvemman mallin jatkon tohon.?
     
    Joske tykkää tästä.
  3. xc 500 sp

    xc 500 sp Vanhaa rautaa

    Siinähän on se ei purkava jatkoperä joka on kiinni muistaakseni "saranastaan" 4 pultilla liukurungossa? Siirrä kiinnitystä 1 pultin väli taakse päin niin saat loput kirivarat.
     
    Joske tykkää tästä.
  4. Winhha59

    Winhha59 Winha 5900GLX -83, Lynx 250 gl -87

    Joo niin tein kun nostin telaston pöyvälle tutkittavaksi, oli helppo rasti:) Minä meinasin vaipua jo synkkyyteen että ei saa kelkkaa liikenteesen ilman lisäkuluja:D
     
  5. Jukkis

    Jukkis Sidewinder L-TX 137, SRX 137

    96 mallin 5900:een kävin merkkiliikkeestä kyselemässä mittariston kulmavaihdetta, ei kuulemma saa enää, onko näin?:confused:
    Oisko vinkkiä mistä saa?
     
  6. vinski

    vinski Ski-Doo Summit 850 X -20

    Tilaa siihen -99 mallisen kulmavaihde niitä on
     
  7. Korbimotors

    Korbimotors -95 360S Lynx -90 5900 GLX,-17 SKS 800 axys 155"

    Ekat testit kävin heittämässä uudella matolla kun sain tänään sen muokattua paikoilleen. 8H läpivetävät tuli laitettua ja KYLLÄ , sieltä piti juurikin kylmänpään ulkoreunasta (oikeasta) rälläkällä ajella ne sisävetonappulat pois että sai vetoakselin mahtumaan paikoilleen. Koko projekti sujui kyllä muuten ilman ongelmia, vääntöä se kyllä oli, mutta se kuuluu asiaan. Oisko mennyt vetopyörien prässäyksessä joku puolisen tuntia kun pääsi kunnon prässillä painelemaan vanhat pois ja uudet tilalle. Tarvinnu ku kampia vääntää alaspäin niin sylinteri painui alas ja kampia ylöspäin niin sylinteri nousi. Kylmänpään akselin päästä mitta 11cm vetorattaan keskelle ja laatikon päästä 13.7cm vetorattaan vetonappulan keskelle. Ja on just eikä melkein o_O mut jokainen tieten saa mitata ja laittaa sinne minne parhaaksi näkee :eek:
    Taakse tuli lehtimäen hammaspyörä mallin eli läpivetävät kääntöpyörät ja olivat isompaa kokoa mitä alkuperäiset. En mittonu paljonko nämä uudet oli mutta isommat oli selkeästi. kirimis vara riittää oikeinkin hyvin ilman jatkojen hitsailuja, vähän puolen välin yli on nyt kirrattu eli sitten kun matto hakee paikkansa niin kirrata uudestaan.
    Välityksistä sen verran, että ainakin omaan makuun oikein makiat, jaksaa pyörittää mattoa todella hienosti ykkösellä ja kakkosellaki kyllä kulkee matkavauhtia vähintäänkin riittävästi mitä noilla viitsii tykittää.
    Eteneminen ummella nousi potenssiin sata ja en liioittele yhtään;) :p tuo oli Camso Ripsaw full tuo matto jonka laitoin itselle 396x50x32. Nyt olis 5900 sellainen kuin sen haluan olevankin eli likimain täydellinen tuollaiseksi kelkaksi. No on mulla ehkä yks juttu mihin vielä palaan myöhemmin eli vaihdan tuohon jotkut sellaiset raudat että kääntyy kovallakin koska nyt se puskee 100% kovalla tiellä mutta lumella kyllä vielä toimii. Jotkut perus ohjainraudat kovametalli paloilla. Nyt näytti olevan ihan vaan pyöreät liekö alkuperäiset raudat :D
    Jotain 2,5h otti aikaa tuo loppu asennus kun vetorattaat sai prässättyä. Jos olis nuo vanhat kääntöpyörät lähtenyt suosiolla irti ilman tyhjää vääntämistä ja rälläköintiä olis mennyt hiukan nopeammin vielä, mutta pääasia että kaikki sai kerralla oikein ja hyvin laitettua vaikka ois mennyt toinen mokoma aikaa
     
    Viimeksi muokattu: 7/2/18
    XX-xenon, Joske ja Winhha59 tykkäävät tästä.
  8. Winhha59

    Winhha59 Winha 5900GLX -83, Lynx 250 gl -87

    Tuli minullekki 8H läpivetävät mutta ei minun tarvinnu rälläköijjä mittää pois o_O
     
  9. Korbimotors

    Korbimotors -95 360S Lynx -90 5900 GLX,-17 SKS 800 axys 155"

    Vaihdoin uudet BP8ES tulpat ja katsoin sit tulppien väriä pienen ajolenkin jälkeen. Tässä on magneeton puolen tulppa ja tämä ei minun mielestä ole ihan normaalin näköinen vai onko? Tuo kärjen alla oleva osaki on vielä valkoinen.ja tuossa sivu elektrodissa joka kääntyy tuohon tulpan päälle niin tuossa sivussaki näkyy vielä tuommmosia paljaita alueita
     

    Lisätyt liitteet:

  10. Korbimotors

    Korbimotors -95 360S Lynx -90 5900 GLX,-17 SKS 800 axys 155"

    Tässä sitten kytkimen puolen tulppa ja se näyttää omaan silmään semmoselta kuin pitääkin.
     

    Lisätyt liitteet:

  11. jonspe

    jonspe Well-Known Member

    Miten se tuo 5900lc-96 lisäjäähdytys, minkälaisia ratkaisuja näissä on käytetty kun olen kuullut että jottai olis sen suhteen tehty? Onko se lisäjäähdytys noissa astinlautojen alla edessä, vai onko ne jo vakiona? Mulla on tuollanen vesikoneinen viisysi jossa on aivan silppuna koko pata. Ajatuksena laittaa toinen moottori mutta mitä se hyvejää, jos sille käy samalla tapaa et leviää kun ja jos siinä ei riitä jäähdytys..
     
  12. vinski

    vinski Ski-Doo Summit 850 X -20

    En mistään lisäjäähtyksestä noissa ole kuullut. Vakiona on jo astinlautojen syylärit ja telatunnelin edessä sekä "katossa". Itellä on astinlaudan alla ja koko telatunnelin katto syyläriä, mutta etujäähdyttimen jätin pois ja se olisi kuitenkin ollut se tärkein varsinkin pienessä vauhdissa. Lumi kun ei lennä tonne tunnelin kattoon, ellei vauhtia ole tarpeeksi. En ole alkanut sitä etujäähdytintä laittaa kun näinkin oon pärjännyt. Riippuu kans vähän että mitä sillä kelkalla tekee. Johonkin tukkireen vetoon tämä nestekoneinen ei ole kovin hyvä, mutta perus ajelussa toimii.

    Ei muuta kun otat 494Rave koneen jostain 500 Endurosta tai G-typestä tohon ja kovaa ajoa vaan. Lämpömittari kannattaa asentaa ellei sellaista ole. Itse seurailen lämpömittaria ja kun lämpö alkaa nousta yli 80asteen niin sit vaan oon hieman heittänyt lapiolla lunta astilaudalle tai ajanut pehmeämpään lumeen.
     
  13. vinski

    vinski Ski-Doo Summit 850 X -20

    Jaa niin... itellä helpottaa se kans lämpöongelmia, kun telatunneli on sahattu pois penkin alta, jolloin kun penkin avaa, niin siinä näkyy telaston syylärit. Tarkoittaa siis sitä että kun kone alkaa lämmetä vaikka hitaassa metsäturrauksessa ja silloin kun lunta ei ole riittävästi jäähdytykseen, kääntää vaan penkin auki ja heittää pari lapiollista lunta penkin alle ja kone saa taas vaikka paikallaan puksuttaa melko kauan ennenkuin lämmöt alkaa nousta. Konstit on monet :D
     
    Joske tykkää tästä.
  14. jonspe

    jonspe Well-Known Member

    Joooo hyvä homma kiitos vinkeistä teen jääpalakoneen penkin alle nii kestää vetää tukkia
     
  15. MikaPu

    MikaPu XF8000 HC 153, IQ600 Wt

    GLX sai alle 32 maton ja keulalle takas kadonneet hevoset. Kyllä nyt naamaa naurattaa mettägruisailussa
    20180209_131823.jpg 20180209_133131.jpg
     
    Winhha59 ja Joske tykkäävät tästä.
  16. Korbimotors

    Korbimotors -95 360S Lynx -90 5900 GLX,-17 SKS 800 axys 155"

    Oliko tuo mikä matto minkä laitoit ja minkälaisilla vetopyörillä? No slipit tietenkin! 8H? Itsellä oli sama projekti toissapäivänä ja naama veti hymyyn kun kävi ajamassa
     
  17. MikaPu

    MikaPu XF8000 HC 153, IQ600 Wt

    Camoplastin matto ja nappulavedolla. Toi setti oli valmiina hyllysä vm-teamilla ja eikö saman tien alle.
    20180210_115137.jpg 20180210_114518.jpg
     
  18. XX-xenon

    XX-xenon Well-Known Member

    Kytkin menee vaihtoon. Käytettyjä löytyy toki, mut onko kokemuksia siitä mallista mitä lehtimäki myy? Kannattaako investoida muutama satanen?
     
  19. Karhunen

    Karhunen Active Member

    Ostin Ski doo Olympiqueen Lehtimäen kytkimen ja olen ollut erittäin tyytyväinen.
    Pitäisi itselläkin investoida lynxiin uusi kytkin.
     
  20. vinski

    vinski Ski-Doo Summit 850 X -20

    Itsellä 5900:ssa IBC P80 ja tyytyväinen olen ollut. Edellisen moottorin kanssa oli IBC P50.

    Se taitaa tosin nykyään olla joku muu kytkin mitä lehtimäki kauppaa 503 Rotaxiin.
     

Suosittele tätä sivua