Kärryä hommaamassa

Keskustelun 'Jutustelua' on aloittanut käyttäjä Hemikoo, 13/5/09.

  1. TherocK

    TherocK XC 500 SP Race -05 XCR 600 -95

    Vs: Kärryä hommaamassa

    Ketkäs kaikki tekee noita 180cm leveitä? Majavalla ei taida olla, Viitalla on kuomullakin. Mites muilla?
     
  2. hifilux

    hifilux Well-Known Member

    Vs: Kärryä hommaamassa

    Onko kukaan viritellyt kippaavaan kuomukärryyn jotain systeemiä millä saisi lukittua kipin ylös kun ajaa kelkan kyytiin? Kaasujouset kun ei oikein toimi muuten kuin tyhjällä kärryllä. Kelkan kun ajaa varovastikin kyytiin niin kippi pamahtaa kerralla alas ja kuomu kun on ylhäällä niin hirvittää että se särkyy (on jo vähän haljennutkin).
     
  3. Amir

    Amir Lynx RE 850 -20

    Vs: Kärryä hommaamassa

    Jeps. Ostin edullisen 1tn pullotunkin ja hitsasin sille telineen sopivaan kohtaan etuaisaa. Nyt kipin etusalvat irti, pumppaa tunkilla kipin ylös ja kelkka kyytiin. Sopivasti kun jättää sen tunkin palautusruuvin höllälle, niin kippi laskee rauhallisesti alas kun kelkka on kyydissä. Tunkin kiinnitin hyvin telineeseen ettei putoa matkalle. Tunkki on enempi toisella sivulla, muttei toimintaan vaikuta. On muutaman tunnin homma (vaikka karhun)kanssa, ja helpottaa yksin touhuamista ton kärrin kanssa huomattavasti.
     
  4. d6r

    d6r Well-Known Member

    Vs: Kärryä hommaamassa

    Kaasujousi riittää, jos mekanismi on suunniteltu oikein. Majavan 5032:ssa kestää ajaa F6:n sukset etulaitaan kiinni ilman, että kippi lähtee laskemaan. Silti kuomun sulkemisen jälkeen lavan saa painettua alas varsin kohtuullisella voimalla.

    http://www.karripojat.fi/upload/pic080911120857A219.JPG
     
  5. migge

    migge Ski-Doo X-RS

    Vs: Kärryä hommaamassa

    Kyllä niitä kaasujousia saa niin jäykkiä et ei tuu kelkan kanssa lava lujaa alas.Mut saattaa hajota jotain jos ei ole jousen asennus paikka ja kulma oikea ja toimiva.
    Ainakin itellä toimii aivan hyvin tuossa farmi proon tekemässä kärrissä.
    Pidän kyl jotain pullotunkkeja aikas hankalana,aina saa olla tunkkaamassa johonki suuntaan,mut makuasia..
     
  6. SKMXZ

    SKMXZ No sled now...

    Vs: Kärryä hommaamassa

    Ja voipi laittaa toisenkin kaasujousen niin on enemmän voimaa.
     
  7. Qasimodo

    Qasimodo Ski-Doo MXZ 600 X-RS 2011

    Vs: Kärryä hommaamassa

    Edellämainitusta kärrystä kaupat sovittu, tänään menen hakemaan.

    Mitäs kikka-viitosia olisi kun ekaa kertaa ajaa kelkkaa kärrynkyytiin? Vauhtia tarpeeksi? Sormi jarrulla? Kuomu lukittuna? Kasko otettuna?
     
  8. hifilux

    hifilux Well-Known Member

    Vs: Kärryä hommaamassa

    No tuossa minun kärryssä on kyllä kaksi kaasujousta rinnakkain etulaidan alla, mutta ne ei pidä kippiä ylhäällä kun kelkan ajaa kyytiin. Onhan ne toki voineet päästää käyttövoimansa pihalle kun mielestäni kippi toimii muutenkin vähän turhan nopein liikkein. Pitänee käyttää ne irrallaan ja kokeilla onko niissä vastusta yhtään.
     
  9. Hemikoo

    Hemikoo Sidewinder xtx se 137", SXR 700

    Vs: Kärryä hommaamassa

    Itellä tuo bauhaus mallin majava, kelkka kyytiin kippi jää alas mutta kun itte hyppää pois lavalta kippi menee kiinni tai pikkuisen pitää auttaa (riippu kelkan kohdasta)
     
  10. Fazeristi

    Fazeristi AC M6000 Sno Pro

    Vs: Kärryä hommaamassa

    Kärry pitäis laittaa tännekin - kumpi mahtaa olla parempi, teli vai yksakselinen? Tietty helpompi liikutella kun on yksi akseli mutta jos kumi paukahtaa tienpäällä niin teli lienee parempi? Jääpähän toinen rengas pitämään. Muutoinkin jolloinkin raskaita kuljetuksia maatalouden puolella - teli? Kahtelussa nyt joko muulin teli vs. yksiakselinen, kävin katsomassa tuotas Ikh:takin - ihan pätevän näköinen peli. Teknotrailerin hylkäsin kun siitä ei takalaitaa saa ilman työkaluja irti... ja pulttaamalla kasattu - löystyy ja ruostuu ajan kanssa?
     
  11. Qasimodo

    Qasimodo Ski-Doo MXZ 600 X-RS 2011

    Vs: Kärryä hommaamassa

    Onko kellään puhjennut talvella kärrystä kumi?

    Mie olen omaa vastahankittua IKH:ta syynänny sieltä täältä ja ajatukset on olleet sitä rataa että joka paikka on ensin mietitty ja sitten tehty. Tosi jäpäkkää tekoa. Ja kelkka sujahtaa hyvin kyytiin vaneroidun takalaudan yli. Kaasujousi ainakin näin uutena jää pitämään kipin ylhäällä vaikka aja RX Warriorin sukset etulaitaan asti kiinni. Kevyesti painaen kippaa lavan vaateriin ja sitten vaan soljet kiinni, kuomu kiinni, kuormaliinat kiinni ja menoksi.
     
  12. TeHo

    TeHo #13 2015 ZR 6000 R

    Vs: Kärryä hommaamassa

    Itse en ole kyllä koskaan ymmärtänyt noita 2-akselisia kärryjä alle 750 kilon kärryissä. Syö turhaa vaan sitä pientä kantavuutta. Ja minun mielestä siitä toisesta akselista ei ole mitään hyötyä.

    Itse olen ainakin nakannut vararenkaan kärryyn jos sitä on yhtään pidemmälle tullut lähdettyä. Tympeetä hommaa ruveta keskellä ei mitään ja yö aikaa ruveta miettimään mistä saadaan uus gummi.

    Pari kolme vuotta ollut itsellä käytössä thulen 2330 UBL jaxalin kuomulla. Itse olen tykännyt kun on kärryn sisällä kunnolliset sidontapisteet. Kipin ja laitojen soljetkin ovat riittävän tukevat kun monessa muussa on tosi hepposen tuntuiset. Kipin kaasujousikin pelaa mainiosti ainakin toistaiseksi. Ja ilman kuomua saa laitettua pari pätkäkelkkaakin kyytiin.
     
  13. Roiala

    Roiala Active Member

    Vs: Kärryä hommaamassa

    Aku 350, jarrullinen kärry tuli hankittua. Ranger mahtuu mainiosti kuomun (Jaxal 100 cm) alle, mutta ei toivoakaan toista kelkkaa saada kyytiin. Kippi toimii ihan fiksusti ilman jousiakin ei ei rymähdä kerralla vaan "sivistyneesti hitaasti kun kipin akselkointi on sopivalla kohdalla. Kuomussa oikeat jouset, ei kaasujousia mikä ainakin näin pohjoisen olosuhteissa hyvä kun kaasujouset tuppaavat pakkasella olemaan melko lyhytikäisiä, heikko puoli se, ettei niin hyvin saa kuomua jäämään puoleen väliin auki.

    Rangeri taitaa tankattuna painaa lähes 400kg eli jarrullinen on jo tarpeen. Kärry ei ole lehtijousitettu vaan kumijousella, siitä huolimatta ihan hyvä vetää, positiivisena ominaisuutena lähes ikuinen ja huoltovapaa rakenne. Kaksi akselisen kärryn hyvä puoli on luonnollisesti tuo mahdollisen rengasrikon sattuessa parempi käyttäytyminen mutta on kyllä tyhjänä ja varsinkin täytenä hankala käsiteltävä käsin työnneltäessä, jos sitä nyt joskus joutuu tekemään. Lisäksi kaksi akselinen ei oikein kovin hyvin siedä kovin poikkeavaa vetokoukun korkeutta ilman etä toinen akseli on sitten ilmaassa, tulee vastan esim maasturin tms kanssa. Varsinainen telikärry sitten kyllä tulee siistimmin perässä tyhjänä ja täytenä. Pienehkö on kuitenkin ero oman kokemuksen mukaan, no ilmeisesti en ole huonoa kärryä vetänyt? Kiinnittäkää huomiota rengastukseen, 155/80-13 renkaan kantavuus ei ole kovin ihmeellinen, niinpä en itse sellaisilla kottikärrynrenkailla olevaa isoa kärryä ottaisi (pl teli/2-akseliset) vaan "c8" rengas on minun valinta.


    Mitenkäs kokeneet kelkkailijat ovat suojanneet kärryn pohjan kun nuo ohjainraudat näyttävät ikävästi "piirtelevän" pohjalevyyn? ja toisaalta tela ei oikein pidä eli sutii helposti kärryyn ajettaessa.
     
  14. miki

    miki Guest

    Vs: Kärryä hommaamassa

    Helpointa on eristää ne ohjainraudat...kelkkapurkaamosta haet käytetyt vanhat suksen pohjamuovit, teet kiinnityshihnoille reiät kylkiin...nostat kelkan sukset pohjamuovien päälle, kiinnität muovit olkatappien ympärille ja ajat kelkan kärryyn....nautit naarmuttomasta kärryn pohjasta, tallin lattiasta ym ;D
     
  15. Jannne

    Jannne Rust - eze vintage sled #winterrules #summersucks

    Vs: Kärryä hommaamassa

    Uus pohjavaneri kärryyn maksaa muutaman kympin siis "normikokoiseen" kärryyn. Joten kannattaako tuota sen enempi sääliä? Tai sitten ostaa jonku vielä halvemman (=ohuemman) vanerin ja laitaa päälle ja vaihtelee joskus ku sille tuntuu...
     
  16. Mr. El Maco

    Mr. El Maco Yamaha SW440

    Vs: Kärryä hommaamassa

    Meillä on semmoset tee-se-itse rautahäkkyrät, joka sujautetaan suksiin edestäpäin ja ne tarttuu sivakan kärkeen kiinni. Sivuilla on tuet ja rullat. Eli pyörien päällä kulkee.
     
  17. macro

    macro Well-Known Member

    Vs: Kärryä hommaamassa

    Pohjalevyn osalta jo muutamia vinkkejä tulikin, ja sutiminen loppuu ko laittaa pikkupätkän vanhaa telamattoa telan kohdalle. Itellä pelkästään takalaidassa telamaton pätkä ja ei sudi. Jos tuntuu niin voihan siihen kärryn pohjallekki pikkupätkän laittaa, mutta tuossa takalaidassa se tärkeämpi on...

    Omassa kärryssä on nurkista löytyneet vanhat kitkanastat alla, toki nastat revitty pois ni voi kesälläki käyttää. Huomattavasti rauhallisempi vetää talvikelillä ku ne vakiona alla olevat rimpulat.

    Jos oikeasti raskaita kuormia vedät ni unoha jarruttomat kärryt. Ja jarrullisiin voi sitten teliäkin harkita. Kuitenki reiluun tuhanteen kiloon asti riittää jarrullisissakin 1-akselinen.

    Oisko 4 vuotta ollu tuo oma teknotraileri käytössä, ei moitittavaa löystymistä havaittavissa, vedetty myös "sakkokuormia". Ilman etu ja takalaitaa sekä kuomua, menee 2 pätkäkelkaa kyytiin ku tarkasti sovittaa. Takalaidan saranat on huonot juuri tuon työkalutarpeen vuoksi -> omaan hankin seuraavaksi paremmat saranat siihen. Kuitenki tyytyväinen olen ollu hankintaan, varsinki kun tuolloin hankintahetkellä samassa hintaluokassa ei juuri ollut kipailua, toisinkuin nykyään.
     
  18. Zassi-

    Zassi- Forest Fox 380,Tundra 550wt, Xc 600

    Vs: Kärryä hommaamassa

    Tämmönen kuva oli lätkästy kelkan kuljetus topikkiin.. Sitä lainaten.
    Sitte vielä tuohon tekno-traileriin semmonen homma että ite läimäsin 8mm pultit takalaitaan ja reikä keskelle + sokka. Ja näin kärryssä on irroitettava takalaita.


    Ps. http://kelkkalehti.com/keskustelu/index.php?topic=11192.0
     
  19. SKMXZ

    SKMXZ No sled now...

    Vs: Kärryä hommaamassa

    Näin määkin asian oon päättäny. Kärryn aikanaan tein kelkan kuljetusta niin ei hiukkaakaan väliä jos tulee jälkiä, vaihdetaan sit vaneri jos läpi asti menee. Ajosiltaan laitoin vaan muutaman rivan pätkän, ku mitään vanhoja mattoja ei nurkista löydy ja liukukiskotkin menny roskikseen. Yhtä hyvin toimii vaikkei nyt mitään hifistelyä ookaan.
     
  20. AMasa

    AMasa Well-Known Member

    Vs: Kärryä hommaamassa

    Ajaa sen kelkan vaa sen verta nopiaa sinne kärryynn nii siinä mitää matonpaloja tarvita tai muutakaan
     

Suosittele tätä sivua