Kärryä hommaamassa

Keskustelun 'Jutustelua' on aloittanut käyttäjä Hemikoo, 13/5/09.

  1. Nipademu

    Nipademu Lynx RE-23, XTRIM STD 600ACE 2020

    Vs: Vs: Kärryä hommaamassa

    Niinpä! Siksi ihmettelen edelleen, miksi 750 kiloisessa pitäisi olla jarrut?

    Sent from my GT-I9295 using Tapatalk
     
  2. Eemeli

    Eemeli AC M9ss 162", SnoPro1T, F5/8mod WC, Sabercat

    Vs: Kärryä hommaamassa

    Jep juurikin tätä tarkotin tuola omala kirjotuksela.

    Eli jos mulla on 3499kg kokonaismassanen auto niin saan vetää sillä 750kg painavaa jarrutonta kärryä(kevyt perävaunu) pelkällä B kortilla.
    Mutta jarrukärryä en sais vetää etes 2kg painosta ilman Be:tä.

    Aika Villiä ;D
    Kumpi se sitten tuola liikenteesä se turvallisempi se 4250kg yhistelmä jarruttomala kärrylä jossa kesärenkaat.
    Vaiko se 4600kg(1100kg kärry) jarrullinen nastarenkain varustettu yhistelmä.


    Edit:
    Kas soliki niinpäin tuo kysymys ;D
    Joo onko se 750kg kärry enää kevyt perävaunu jos siihen läiskästää jarrut?
     
  3. MVa~1

    MVa~1 Well-Known Member

    Vs: Kärryä hommaamassa

    Ei kai tuossa pykälässä mikään jarruja kiellä vaan yli 750kg painavan kärryn, eli se 750kg kokonaismassalla varustettu jarrullinen kärry huilais minkä tahansa B-luokan ajoneuvon perässä hyvin todennäköisesti.

    Monellakaan henkilöautolla ei saa jarrutonta vetää kuin 500 kiloa ja silloinkin tuo 750kg jarrullinen voisi olla oikein sopiva vaihtoehto jossei ole e-korttia, toki olettaen että nuo auton omamassa vs kärryn kokonaismassa pykälät ei estä ko. yhdistelmää.
     
  4. mkilp

    mkilp Member

    Vs: Kärryä hommaamassa


    Eipä sitä sitten tarvitsekaan jarrukärryä, pääsi helpolla :)

    Rajalla pysäytti viime talvena tullimies ku huristelin kärry perässä "normivauhtia". Mutta muistin väärin, sehän olikin Norjan raja :( Siellä vissiin sitten vielä eri säännöt kuin ruotsissa.
     
  5. karppinen

    karppinen Expedition 600 sdi

    Vs: Vs: Kärryä hommaamassa

    Tässä ilmeisestikö ajatuksena matkailla Norjassa, jossa saa vauhtia olla vain 60km/h, jos jarruton kärri perässä. Siksipä siellä on jo kottikärryn kokoisissa kärryissä jarrut.

    Minä oon taas miettiny tuota hommaa kun kärrin kokonaismassa ei saa olla auton omamassaa suurempi. Saisko tuota auton omamassaa nostettua ihan vaan konttorilla käymällä tai sitten kärrin kokonaismassaa laskettua, mutta silloin tietysti menettää kantavuutta.
     
  6. karppinen

    karppinen Expedition 600 sdi

    Vs: Kärryä hommaamassa

    Täytyykös katsastaa jokatoinen vuosittain ;D ?
     
  7. challenger

    challenger challenger

    Vs: Kärryä hommaamassa

    Seuraava juttu mikä EU:sta tulee, on jarrullisten kärryjen pakko. Tai jarruttomille max 50 km/h niinkuin Ruotsissa. Kannattaa pitää mielessä, ettei sitten joskus itketä...
     
  8. MVa~1

    MVa~1 Well-Known Member

    Vs: Kärryä hommaamassa

    Ainakin noita vanhoja maastureita kun kikkailtiin huoltoautoiksi, niin omamassaa nostettiin, että täytti lain vaatiman 1800 kiloa. "Pikusen" jämerämpi työkalulaatikko vain Pajeroon ja konttorille puntarille. Eli jos lisäät autoosi jonku kiinteän varusteen, joka nostaa painoa, niin voi onnistua omamassan nostaminen.

    Voiko kärryn painoa puottaa sitten esim. vaihtamalla jouset, joista on todistus, että kantaa vain 750kg. Saakos muuten jarrulliseen kärryyn vaihtaa vetokitaa. Tavallisestihan työntöjarrullisessa on itse vetokita yhdellä pultilla kiinni. Mitä jos siihen askartelis motonetin vetokidan, joka on tarkoitettu jarruttomaan kärryyn Voisiko silä perusteella pudottaa kokonaismassan 750kg?

    Ihan vain pohdiskeluja, itsellä kun riittää kortti, niin ei tarvi painoja pohtia ihan niin paljoa. Ja Karppinen, jos meinasit ihan jarrutonta kärryä pienen auton perään, niin saat kai sitä vetää kunhan todellinen massa ei ylitä auton sallittua??
     
  9. T-Cat

    T-Cat Well-Known Member

    Vs: Kärryä hommaamassa

    No eihän se vetokita yhdellä pultilla ole kiinni jarrullisessakaan, kahdella ainakin tuossa minun -91 mallisessa Polarin as.vaunussa enkä uudemmissakaan peräkärryissä ole huomannut että yhdellä pultilla kiinni. Vetokidan saa minun mielestä (mutu) vaihtaa vastaavaan tai jämerämpään. Toki tuo että kärry muuttuis jarrullisesta jarruttomaan aiheuttaa minulle ainakin ihmetystä ...
     
  10. TA

    TA Well-Known Member

    Vs: Kärryä hommaamassa

    Ei sitä ole pakko maksimiarvoihin rekisteröidä. Minulla on käytössä jarrullinen kärry, joka oli muistaakseni 1100 kg kokonaismassaltaan ja on nykyään rekisteröity kevytperävaunuksi 750 kg. Mitään muutoksia ei ole kärryyn tehty, ainoa muutos on rekisteriotteessa. Eikä tarvitse käyttää katsastuksessa.
     
  11. MVa~1

    MVa~1 Well-Known Member

    Vs: Kärryä hommaamassa

    Anteeksi todellinen ajatuskatkos ;D On se kita tosiaan kahdella pultilla kiinni, mutta ainakin nuo muutamat mitä olen lähemmin tarkastellut, niin toinen pultti pystyssä ja toinen vaaka-asennossa.. Sieltä jostain sitten syntyi tämä ajatuskatkos kun ei ajatellut kuin sitä yhtä pystyssä olevaa pulttia. Ja en ollut jarruja poistamassa, vaan jos vaihtais vain tuon vetokidan siihen jarrun työntövarteen, niin silloin kai kita rajoittaisi kärryn maksimipainoa..? Porais vaikka toisen PYSTYreiän siihen, että saa kiinni niinkuin pitää

    Autojen puolella kun ei ainakaan tuo massojen muuttaminen onnistu ihan tuosta noin vain. Esim. kuorma-auto sprintteriin pitää kuulemma vaihtaa pakettiauton jouset, jos sen haluaa pakettiautoksi. Silloin se jousi on heikoin lenkki ja kokonaismassa määräytyy sen mukaan. Jotain tämänsuuntaista pohdin tuosa vetokidan vaihtamisessa heiveröisempään.

    Mutta TA:han tuossa jo kertoi, että kokonaismassan pudotus ei ole kuin rekisteröintikysymys, eikä vaadi mitään erikoisempia.
     
  12. jätti

    jätti Well-Known Member

    Vs: Kärryä hommaamassa

    Kattokaahan autojenne rekisteriotteesta peräkärryn massa.
     
  13. julli

    julli rmk

    Vs: Kärryä hommaamassa

    miksi? 750/1700 on mulla passatissa
     
  14. T-Cat

    T-Cat Well-Known Member

    Vs: Kärryä hommaamassa

    750/2800 kg Korennossa.
     
  15. Tikkersson

    Tikkersson Ei kelkkaa - harrastus ohi toistaiseksi...

    Vs: Kärryä hommaamassa

    Eiköhän jätti tarkoittanut, että tuo 750 ei ole mikään itsestäänselvyys jarruttomana.
    Esim. uusi Anjovis saa vetää vain 500kg jarruttomana... vaikka samaa kokoluokkaa tuon Passatin kanssa.
     
  16. SKMXZ

    SKMXZ No sled now...

    Vs: Kärryä hommaamassa

    En tiä mistä taikahatusta ne vetelee noita painoja? Entises Audin V-8:sis oli 670kg (muistaakseni) ja auton oma massa 1830kg, quattro ja 280hv. Et ei se tekniikastakaan ihan kiinni ollu. Hyvin tuli paattikin jarrullisella peräs ja painoa riittävästi enemmän... Vs ex Volvo 740 ja 750kg, mut se olikin traktori. :D
     
  17. julli

    julli rmk

    Vs: Kärryä hommaamassa

    3bg 4motion passatin omamassa 1710 ja kokonaimassa 2160
     
  18. Jäpälä

    Jäpälä Well-Known Member

    Vs: Kärryä hommaamassa

    Kyllä se pruukaa noissa vajaa vetosissa olemaan jarruttoman vetomassat alle tuon 750kiloa. Omassa nokivasara a4 quatrossa tais olla painot 750/1900kg
     
  19. Karrppa

    Karrppa ockelbo 300

    Vs: Kärryä hommaamassa

    530d bemmissä 750/2000kg ja takaveto.
     
  20. Tikkersson

    Tikkersson Ei kelkkaa - harrastus ohi toistaiseksi...

    Vs: Kärryä hommaamassa

    Niin, sen Avensiksen kokonaismassa on 2140 ja 500 saa vetää. Että sikäli kehotus vilkaista otteeseen oli ihan aiheellinen.

    Ei, mulla ei ole Avensista eikä tule ikinä olemaan.
     

Suosittele tätä sivua