Kovaääniset viriputket , edistääkö kelkkailua ?

Keskustelun 'Jutustelua' on aloittanut käyttäjä Leader Dog, 30/12/08.

  1. Leader Dog

    Leader Dog ROTAX 440x-06 +R8 -63+R8 -64+912-ULS

    Ja tänne mielipiteitä viriputkien tuottamasta kovasta äänestä ,puolesta ja vastaan.

    Itse en koe noita viriputkia mitenkään tarpeellisiksi reittikäytössä , asia tuli esille tuossa Joulun tienoolla Levillä ollessani ja ikäväkseni totesin että mm. jollakin Fusion kelkkailialla oli "suunnaton" tarve laulattaa viriputkella varustettua kelkkaansa hiihtokeskuksen lähituntumassa ja harhailla jopa suojatietä ja jalkakäytäviä pitkin Levin hiihtokeskuksessa , olisipa tämä sankari ollut kuulemassa kommentteja joita kävellen olleet ihmiset kertoivat ja toivon että heistä ei yksikään ole sellainen maanomistaja joka juuri miettii antaako kelkkailioille lupaa ajaa maidensa läpi , nyt ja tulevaisuudessa.

    Ajoin kelkalla Levin ympäristössä tänä jouluna noin 500 km ja totesimme ajokaverini kanssa joka vapaa-ajallaan hoitaa uralupiin liittyviä asioita , että tänä Jouluna oli muutamia viriputki kelkkoja liikkeellä ja tuo samainen kaverini totesi myös tuon kovan metelin olevan vaikeasti puolusteltava seikka uraluvista neuvoteltaessa maanomistajien kanssa . :eek: ???

    Empä luule että nuo viriputki veljet edistävät kelkkailua ja uralupien hankintaa juuri yhtään , erittäin kovaäänisillä kelkoillaan .
     
  2. The way out

    The way out myyty

    Jos joku ajaa jalkakäytävillä tai jossain tuommoisissa paikoissa häiriötä aiheuttavasti ja samalla kaasuttelee ja revittelee niin on varmaan aivan sama onko siellä viriputkee kopan alla vai onko putkee ollenkaan, möly on taattu.
     
  3. Rauta

    Rauta Well-Known Member

    No ei varmasti ainakaan edistä, eiköhän vaikutus oo toiseen suuntaan.
    Poikkeuksetta maanomistajien yms. kanssa urista/luvista neuvotellessa tulee
    kelkkojen meluasia puheeksi, MUTTA mullakin oli pienenä Exciterissä
    tehoputki...
     
  4. Motopete

    Motopete Well-Known Member

    Ite henk.koht. en oikein ymmärrä noita 2-tahtisten melupönttöjä... Meneehän noilla kelkoilla kuulo ilman mölypönttöjäkin...
    Asia on sitten vähän eri tehoputkien kohdalla, mutta pelkän mölinäpöntön vaihdolla ei aikaansaada muuta kuin rasittavat äänet...

    Eri asia mölypöntön suhteen on nelarikelkat, joihin (oletettavasti, en ole tainnut koskaan kuulla) saadaan sen ruohonleikkuria muistuttavan hyrinän tilalle pörinät joita on mukava kuunnella, kuten moottoripyörienkin kohdalla.

    2-tahtisen piippaus on tarpeeksi rasittavaa kuunneltavaa ilman kovaäänistä pönttöäkin...

    Ja alkuperäiseen kysymykseen: Ei taatusti edistä muuta kuin kieltojen keksimistä.
     
  5. pena78

    pena78 AC 9000rr -18 ,ZX WC-Mod. ,mach-z 800-98

    Ei kait ne kovat äänet ikinä missään moottori harrastuksessa edistä niitten toimintaa..mutta ne on osa tätä moottori harrastamista!

    Ite laitan pelkän fiiliksen takia ja painon pudotuksen takia nuita ns.tehoänäreitä,mölyvaimennin,pörinäpönttö jne. millä nimellä nyt haluaakaan kutsua!

    On se vain makian kuulosta kun kireän oloinen 2-t nauvuttaa jossain tunturissa kunnolla että raikaa.. :p 8)

    Mutta joillekki tämä tuottaa aina harmaita hiuksia ainakin vanhemmissa ihmisissä ku niillä on menny nii sanotusti leikki-ikä ja lapsuuden tuntemukset ohitte,onneks ite en halua koskaan tulla tuohon ikään eli nuorena pysyy kun on olevinaa nuori! ;D

    Tätä mun kommenttia on sitte turha rueta itkeen täällä ja jos jollakki tulee jotakin itkemisen aihetta soita 040-4188543 nii voin keskustella asiasta kova äänisesti ku mulla on jo kuuloki menny! ;)

    Vejelkää niitä herneitä paapat ja mummut multia myöden nokkaanne!
     
  6. Eemeli

    Eemeli AC M9ss 162", SnoPro1T, F5/8mod WC, Sabercat

    ...ja 7kg painoa pois keulalta.

    Vähän kun käyttää järkeä niin...
    Ainakaan mulla äänet ei paljoa poikkea vakio pöntöstä matalilla kierroksilla joten kun välttää kaasun käyttöä paikassa jossa siitä voi olla jollekkin haittaa(asutuksien läheisyydet, huoltikset yms.) niin ei valituksia tule.  ...ainakaan mulle ei ole viellä yhtään tullu.  
     
  7. pexi

    pexi Matryx rmk 850 155 -22, SKS 800 155 -16

    Asiaa puhuu...

    Paljolti on kyse siitä onko 2t-kuskilla pelisilmää vai pelkkää puusilmää...sillon kun on potentiaalisia kelkkailun vastustajia näköpiirissä, kannattaa rajottaa. Moni noista mölypöntöistä alkaa huutaa vasta isoilla kierroksilla, hiljakseen kun ajaa niin ei vakiosta erota.

    Itekki olen vielä niin lapsellinen 30+v kuski että kunnon vaimentamaton 2t-raivo kuulostaa hyvältä ;D Silti paikallaan vakiopönttö...

    Jäpälä vois kertoa mikä pönttö on xp summitissa hällä, on nimittäin yhtä hiljanen ku vakio, mutta silti kevyt ???
     
  8. Jäpälä

    Jäpälä Well-Known Member

    SLP
     
  9. Grazy

    Grazy Guest

    Sama vika rahikaisella :) Järjen käyttö on sallittua ;)
     
  10. Kimurantti

    Kimurantti 2021 3700 RE-Ferrari green

    Ei varmasti edistä ::) mutta silti se on paikoillaan ku sopuhinnalla sai ja painoaki -7kg. Pojat on poikia vain lelut kallistuu...

    Kaikilla kikottimilla on tapana herättää vit....a ihmisissä monesti olen kironnu mönkijät ja enska pellet ku olen muka menny kairaan kalaan, hanhien ja maalintujen perään.
     
  11. Mr. El Maco

    Mr. El Maco Yamaha SW440

    Onhan noita ollut.. Joskin, vakiopönttö menossa kiinni, kunhan ehtii väsäämään. Painonpudotuksen vuoksi omaanikin pönttöä vaihdoin, mutta muista syistä tulee originelli takaisin..

    Mutta, parissa viestissä oli mainintaa 2t-4t ääniin. 2t koneen äänet on läheltä häiritsevät, kauempaa ne ei juuri kuulu, mutta avaralla putkella varustetun nelarin äänet kuuluu oikeasti kauas.
     
  12. Shape

    Shape Nettikelkkailija

    Totuus on tarua ihmeellisempää.. :)

    Järjen käyttöhän on sallittua asutusalueella, varsinkin mökäpönttöillä varustetuissa kelkoissa, eli maltetaan sen kaasun kanssa talojen lähellä, ettei tuu sitä turhaa valitusta.
     
  13. texas85

    texas85 Well-Known Member

    kyllä tuo 2-tahdin naukuna on ihanaa kuunneltavaa!! :) minä aijjon ainakin jatkossa huudattaa kelkkaa entistä enemmän jos nään jonkun vi**n kelkka kyylän(itse viriputken omistaja :-*)!! jos ei noita ääniä kestä niin sitten kannattaa vaihtaa harrastusta!!
     
  14. T-Cat

    T-Cat Well-Known Member

    Ei varmaankaan edistä. Itsellä tuli kylkiäisinä 5,5 kg painonpudotus keulaan ja aikasen repivä ääni kun vaihdoin Thunderiin Jawsin putket ja "vaimentimet". Putkiston vaihdolla haettiin ja saatiin tehoa muiden koneen muutosten kanssa. Järkeä voi ja kannattaa käyttää myös äänekkäillä kelkoilla ajettaessa.

    Edith. Alleviivattu.
     
  15. Hra XC

    Hra XC Well-Known Member

  16. PRO XR 440

    PRO XR 440 Storm 819,092

    Noh, onhan se pirullista jos ei edes tehdaskilpurilla sais enään ajaa reiteillä  ;) ;D Toki järki kädessä eikä pers#"ssä, ei nyt lämäpohjassa edes viitti ajaa taamajassa, puhumattakaan huom nopeusrajotus!!!!
     
  17. Stinky

    Stinky 2016 M8000 Hardcore 162

    No eipä vois omaa tyhmyyttään enää selkeämmin esille tuoda!  ::)  Toivottavasti huudatat sen konees tuhannen p**lun päreiksi!  :mad:


    Se on kyllä tosiasia, että kovaa ja korkealta naukuva 2-tahtinen kuulostaa todella hyvältä! Edellisessä kulkineessani "mökäpönttö" oli ja täytyy myöntää, että vain ja ainoastaan makeampien äänien takia. Toisaalta taas hävetti liikkua ihmisten ilmoilla, vaikka kuinka varovasti yritti kaasua käytellä...
    Kyllä sitä ääntä tuonne kairaan mahtuu, mutta jätetään se turha huudattaminen pois sielä kylän pinnassa!
     
  18. Motopete

    Motopete Well-Known Member

    Jep, niin kuuluu. Mun Ex 900 CBR:n kuuli 5km:n päähän (jos kyseisellä 5km:n päässä olevalla suoralla ohitin "rauhallisesti" pari autoa)... oli mukava mennä käymään porukoilla kun kahvipannu oli pulputtamassa jo siinä vaiheessa kun pihaan pääsi...
    Mutta, mielestäni nelarin äänissä on jotain mikä saakin kuulua. 2-tahtiset lähinnä piippaavat...
     
  19. Wilsu

    Wilsu pilkkipulkka

    Ihan mielenkiinnosta kysyn, että miten virkavalta suhtautuu näihin mökäpönttöihin. Motoristeja ainakin kiusataan viranomaisten taholta äänekkäiden tehoputkien osalta, pitäs olla E -merkki joka osassa ym. bullshittiä. Kelkoissa taitaa olla eri normit, ku on maastovehkeitä. Viksummat tietää.
    Loppupelissä molemmat on aikalailla samanlaisia harrastepelejä, poislukien tietysti poromiehen vorestvoksi..   :)
    Ite tykkään että koneet raikaa niin helevetisti.  Ääni  =  Voimaa   ;D
     
  20. cattikeke

    cattikeke AC F7

    ;D     ;D
       ;D        ;D
         ;D           ;D
     

Suosittele tätä sivua