Sachs 290 ei käynnisty

Keskustelun 'Korjaamo' on aloittanut käyttäjä sachs, 12/2/09.

  1. Sampo

    Sampo Winha 31S

    Vs: Sachs 290 ei käynnisty

    Niinno sulla on koko kelkka vähän "nykyaikasempi" malli ja erilaisilla jousituksilla tai sitten vaan jatkoperällä,kuin mulla,mikäs pailakka se oikein onkaan?

    Mun on niin wanha,en ole varma olisko -71 tai vähän uudempi mutta kuitenkin takapäässä on vain saksi- tai hakaneulajouset,miksi niitä haluaa kutsua..
    Ja cebareita kyllä löytyy parikin kappaletta mutta ei tosiaankaan niissä ole tähän sopivia jousia kun on enempi iskarimalliset niinku prätkissä yleensä;-)
    Naapurissa taas ei meiltäpäin saa edes puusuksia kun nekin on muuttaneet pääkaupunkiseudulta tänne niin ei ne oo varmasti sellaisia nähneetkään kuin kuvissa korkeintaan ;D

    Eikö se akseli tarvii jotain pintakäsittelyä lopuksi,pintakarkaisua ynnämuuta? Voiko niitä amiksessa nykyään jo tehä,itte kun kävin koulun -80 niin ei ihan tainnu onnistua kuin sorvaukset korkeintaan.

    Siis oliko tilanne nyt tosiaan se että sait sen koneen käymään ja kukkumaan vaikka miten pitkään,eikä mitään pikkupyrähdyksiä?
     
  2. Vs: Sachs 290 ei käynnisty

    kysessä on siis lynx:n 320 kelkka ja siinä on semmoset iskarimalliset jouset takatelastolla ja muilla telostoilla on ne saksi mallit ja onnistuuhan siellä ammatti koulussa jo melkeen kaikki :D ja oisin saanu mutta pitää ensin laittaa se ruisku hommat ja vakio tankki niin uskon että heti kun kerkee/jaksaa laitaa niin kyllä se toimii niin kauan aikaa ku haluaa :D
     
  3. Lynkytti

    Lynkytti Lynx 320

    Vs: Sachs 290 ei käynnisty

    tuosta tillotsonista vielä semmosta tietoo, että ne duelin tekemät tarvikekalvot ei oo kovin kummosia. niissä on se materiaali sen verta huonoo että eivät oo kovin pitkäikäsijä..
    itellä oli yhen talven ajetut kaasaris paikallaan ku hommasin tuon menopelin(320-lyne) ja ei kone ennee kukkunu kovin kummosesti... kaasari tulvi pensasta vaikka kuin yritti säätää. jokin "läppä" anto vissiin periks... pohjooskarjalan puolelta yhen paikallisen huru-ukon pajasta löyty sitte semmoset made in ameriikka mallit, jotka pitäs kuulemma kestee reilusti pitempään.. jopa alako niillä kalavoilla käymään taas normisti. tää tieto tul hänen kokemuksesta. äijjä on pajottanu sahoja ja vanahoja kelekkoja vissiinki pienen eliniän 8) muutenki kullanarvosia tiijonmurusia tipahteli ku osas riittävän hövelisti kysellä, mm. sytyn säätö sassiin ym pikku nippelitietoo muutenki koko kelekan rämppäilyyn.. on paperilla jossain tallessa kuhan vaan viittin penkoo varaosamiljoonalaatikkooo ;D
     
  4. Sampo

    Sampo Winha 31S

    Vs: Sachs 290 ei käynnisty

    Onhan niissä eroja varmaan ainakin siinä pulssikalvon materiaalissa,siis se joka toimittaa bensapumpun virkaa.
    Tekeekö Duell sitten itse jotain eikai,vai onko välikäsi ja tarvikeosanmyyntipulju vain,en tiedä..?
    Ne mitä viimekeväänä ostin,tuli kyllä Ruotsista "Duells"pakatussa pussissa mutta valmistaja on Winderosa,USA.
    Ei nämäkään mitään kisalaatua taida olla mutta aika näyttää mitä ne kestää.Mustaa kumitettua materiaalia oli eli ihan peruskamaa.Ainakin pienempiin Tillukoihin on saatavana pumppukalvoja jotka on valkeaa ainetta jonka nimeä en muista.Kestää kovempaa rääkkiä kuitenkin.Luulen ettei tähän HR-sarjan kaasariin löydy niitä kun ei tätä ehkä käytetä missään moottorissa niin yleisesti jolla kilvan ajettais niin kun vaikka nuo karting-autot,ja niissä on pienempi kaasari ja nelikulmainen kalvorasia.
     
  5. Lynkytti

    Lynkytti Lynx 320

    Vs: Sachs 290 ei käynnisty

    No tuosta en tiijä mut siinä kalvosatsissa jonka ostin siltä huru-ukolta tais lukkee jottai original tillotson tekstejä.. elikkä olis tillotsonin tekemiä/teettämiä. kalvosarjan iästä en tiijä. voipi olla vaikka ajalta enne sotia ;D. käyttämättöminä oikein säilytettynähän nei mee miksikkään....
     
  6. Sampo

    Sampo Winha 31S

    Vs: Sachs 290 ei käynnisty

    Sitä minäkin ajattelin että säilyyhän ne,muovipussissa,viileässä ja valolta suojassa vaikka kuin kauan.
    Minun paketissa oli jälleenmyyjän hintalappu vuodelta 2002,joten on sekin näköjään matkalla vanhentunut lähemmäs 10 vuotta helpostikin.Yllätyin että löytyi niin helposti naapurikaupungin moottorisahakaupasta kun olin ihan muilla asioilla siellä ja ohimennen kysäisin että saisko sellaista mitenkään tilaamalla,niin olikin hyllytavaraa.Tästä meiän kylän rautakaupastakin olis jopa saanut tilaamalla.Tätä aiemmin olin kysellyt sitä isosta kaupungista sekä puhelimitse sieltä sun täältä alan firmoista.Näköjään helpoiten löytyi sitten syrjäkyliltä;-) Joskus ei kannattaisi tehdä kärpäsestä härkästä..
     
  7. Vs: Sachs 290 ei käynnisty

    ei kenelläkään ois halvalla tiedossa lynx 320:sen 2 variaattorin akselia?
     
  8. paavojaelvis

    paavojaelvis Well-Known Member

    Vs: Sachs 290 ei käynnisty

    Vois löytyäkin. Laitoin yv...
     
  9. Härde

    Härde Well-Known Member

    Vs: Sachs 290 ei käynnisty

    Minkälainen systeemi tuossa käynnistyslaitteessa on narulle kiinnityksenä alkujaan? Kait ollut narulla alunalkaen? Nykyisin teräsvaijeri paikallaan nippelillä, mutta meinaa hypätä välillä pois kelalta ja mennä akselin ympärille. Ja sitten ei onnistu käyntiin nykiminen. ::)
     
  10. paavojaelvis

    paavojaelvis Well-Known Member

    Vs: Sachs 290 ei käynnisty

    Teräsvaijerillahan tuo ja kelan puoleisessa päässä on lieriönmuotoinen nippeli poikittain. Ilmeisesti sulla kela pääsee liikkumaan sivuttain akselissa? Onhan se muovinen ohjain ehjä? Se, josta vaijeri menee käynnistimen sisään (osa n:eek: 21 alimmassa kuvassa)?
    http://geting.se/viewimage.php?image=83700-sachs.jpg
     
  11. Härde

    Härde Well-Known Member

    Vs: Sachs 290 ei käynnisty

    Eli oikeinhan tuo sitten olikin. :)
    On tuo ohjain ehyt. Eikä ole klappia sivuttain puolassa. On vain polkupyörän vaijerista tehty tuo nykyinen, niin pääsee jotenkin välistä karkuun. Jos rauhallisesti repii käyntiin, niin silloin ei tee tuota karkailua. Vissiin palauttaessa saa väljää ja kiepsahtaa pois.

    Tuolla aiemmin oli juttua tuosta Tillotsonista, niin miten tuon neulan säätö/korkeus on ymmärrettävissä?
    Vaihdoin korjaussarjan tuohon ja jouduin samalla säätelemään tuon neulan liparetta. Sen jälkeen ollut oikea asento hukassa, eikä oikein ole saanut pelaamaan muutenkaan.

    Vai pääseekö vähemmällä säätämisellä, jos laittaa normaali kaasuttimen ja bensapumpun?
     
  12. paavojaelvis

    paavojaelvis Well-Known Member

    Vs: Sachs 290 ei käynnisty


    Sachsin alkuperäinen vaijeri on kolmemillistä, ohuempi tuppaa varmasti kelan ohi.
    Neulaventtiilin mä olen säätänyt siten, että lipareen pitempi puoli on pesän reunan tasalla, eli ihan niin kuin tuossa aiemmin linkitetyssä ohjeessa. Toiminutkin on. Tillotsoneista mulla ei oo pahaa sanottavaa, hyvin toimintavarmoja vehkeitä, kunhan vain pitää bensan suodatuksesta huolta ja ajaa kaasuttimen kuivaksi kesäteloille laittaessa.
     
  13. Sampo

    Sampo Winha 31S

    Vs: Sachs 290 ei käynnisty

    Uteliaisuuttanipa kysyn oliko korjaussarjassa uusi neulaventtiili vai miksi jouduit säätämään sitä liparetta?
    Olen ajatellut että siihen ei ole normaalisti mitään syytä koskea,jos pytty(kone)on vakiomitoissaan.
    Älä hyvä mies vielä luovuta,kyllä täältäkin ääni Tillotsonille tulee ilman muuta :D

    Kaveri soitti toissapäivänä metsästä oli kaatanut kelkan umpihankeen,ja Mikunin kaasareilla sammuihan se melkein heti.Sitten kastu tulpat ja oli väärät varatulpat mukana ja sitä rataa...
    Kalvokaasari kestää muutenkin höykkyytystä eri tavalla ja on bensansyötössä hyvin tarkka.

    Mutta kuten "paavojaelvis" sanoi,filtteröinnistä kantsii pitää hyvää huolta,välttyy ongelmilta.Mulla on nykyään avattava ja vaikka kesken reissun putsattava Tillotson-suodatin koska tankista irtoaa edelleen paskaa vaikka se on putsattu hapolla.Viimetalvena oli Hengst-mikrosuodatin(paperipanos) mutta se tukkeutui turhan nopeasti.
     
  14. Härde

    Härde Well-Known Member

    Vs: Sachs 290 ei käynnisty

    Oli uusi neulaventtiili ja se lipare osakin. Tosin lipareesta oli unohtunut ura tehtaalle. :)
    Joku oli joskus väännellyt sitä vanhaa ja siitä syystä työnsi koneen käydessä imuäänenvaimentimen kautta ylimääräiset bensat kartanolle.

    Pitää käyttää vielä kerran tillotsoni auki ja putsailla sekä säätää. Jos ei tulevana viikonloppuna rupea pelaamaan siirryn seuraavaan suunnitelmaan...
    Tulee aika erikoiseen asentoon tuo (lipare) ainakin minun kaasuttimessa, jos laittaa samaan tasaan rungon kanssa. Eikä tainnut muuten toimia, silloin kun niin ensin laitoin. :mad: Jouduin korottamaan jotta lähti nostamaan bensaa kaasuttimeen asti. Noh kokeillaan vielä, josko vaikka asentajassa oli aiemmin joku vika.
     
  15. paavojaelvis

    paavojaelvis Well-Known Member

    Vs: Sachs 290 ei käynnisty

    Neulaventtiiliä ja liparetta on kahta mallia, hahlolla ja ilman, mulla ei oo kokemusta siitä, kuinka käy jos noita sekoittelee keskenään...

    Onhan sulla kuiten se säätökalvo oikein päin, eli nasta lipareen puolella?
    Laitan illalla kuvia kaasaristani.
     
  16. Härde

    Härde Well-Known Member

    Vs: Sachs 290 ei käynnisty

    Kyllä se on oikein päin. Aiemmin oli kasattuna tiiviste ja säätökalvo eri järjestykseen mitä tuolla aiemmassa linkin kuvassa. Silloin pelasi jotenkuten. Käänsin ne sitten kuvan mukaiseen järjestykseen ja toiminta heikkeni huomattavasti. Sen jälkeen vaihtelin koko korjaussarjan ja toimiminen loppui liki kokonaan.

    Mutta mutta, sehän se muuten on vika, kun kuvassakin on säätöohje urattomalle lipareelle. Empä edes aiemmin kiinnittänyt mitään huomiota asiaan. Hyvä että mainitsit asiasta. Liikkuu neula varmasti huomattavasti paremmin kun ei ole väkisellä survottu väärään kohtaan. :) Liekkö joku säätöjuttu sekin, kun korjauspaketissa oli kolme eri jäykkyistä jousta sille neulan säädölle?
     
  17. Sampo

    Sampo Winha 31S

    Vs: Sachs 290 ei käynnisty

    Sillä säädetään avautumispainetta,nyt kun on vakiokone niitä ei tarvitse muuttaa.(Siis kampikammion tai palotilan tilavuutta ei ole muutettu).Mutta pitäis saada selville mikä vastaa alkup. jousta ja se hieman hankalaa,ehkä sopivin apuivälinein onnistuisi jäykkyyksien vertaaminen.Siihen en osaa vastata miten vaikuttaa avautumispaineen väärä arvo.Tietää nuo jotka kilpamoottoreissa noita käyttää,esim Kartingporukat.
    Avautumispaine tarkoittaa painetta joka tarvitaan bensiininsyötölle jotta neulaventtiili aukeaa.Omastani joskus mittasin vaan karkeasti että 0,6-0,8 bar oli ja sillä toimii aika hyvin.

    Bensapintahan sulla on ilmiselvästi muuttunut silloin kun tiiviste oli vikapuolella.Samoin jos neulaventtiili & lipare on eri sarjaa keskenään.

    Odotellaan jos paavojaelvis laittas kuvia.Mullakin on toinen kaasari varalla jos tarvitaan jotain lisäinfoa vielä.
     
  18. paavojaelvis

    paavojaelvis Well-Known Member

    Vs: Sachs 290 ei käynnisty

    Tällaiselta nuo näyttää:
    [​IMG]

    Molemmat kaasuttimet ovat toimineet hyvin, vaikka tuosta oikeanpuoleisesta ei uskoisi... ;D

    Noilla jousilla säädellään neulaventtiilin avautumispainetta. Muistelen lukeneeni jostakin, että pitäis olla jotain 10-15 psi, eli 0,7-1,0 bar, mutta en ota tästä vastuuta.
     
  19. Härde

    Härde Well-Known Member

    Vs: Sachs 290 ei käynnisty

    Jopa menee hankalaksi, alkaa olla liikaa muuttujia mitkä voi vaikuttaa. ;D
    Se jousi taitaa olla hankalin, vaikka taitaapa tuon avautumisen saada paineilmallakin mitattua.
    Ei auta kun kokeilla vielä, ehkä "jo" lauantaina pääsee rassaamaan.
     
  20. Sampo

    Sampo Winha 31S

    Vs: Sachs 290 ei käynnisty

    Kuva näkyy edelleen tulitikkuaskin kokoisena,mun selaimessa ainakin..ei siitä mitään näe ::)
    Ole varovainen jos paineilmaa käytät,voi pasahtaa rikki ylipaineella.Mieluummin käsikäyttöinen pumppu ja mittari jos mahdollista,ja 0,6 bar vähintään.
    Vinkkejä vois yrittää myös katsastaa jostain Karting foorumeilta,jos sellaisia on..Kaasarit on kyllä hieman eri mallia ja ajaakohan kukaan enää Raket-luokan koneílla joissa Tillukkaa on ollut..tuo ohjauskalvosysteemi on kylläkin vastaava vaikka olis sitten neliskanttinenkin.

    Se lirpake ei taida paljoa käytössä kulua,että onko edes tarpeen uusia jos ei näy kuin pieni jälki ohjauskalvon nastan hinkkaamisesta.Ja alunperin sitä ei kai ole taivutettu yhtään,en muista varmasti? Myöskään en ole nähny neulaventtiilin kumikärjessä mitään kulumaa,vai onko vaan ne mun molemmat kaasarit muka niin vähän ajettuja;-)
     

Suosittele tätä sivua