Apex 2011->

Keskustelun 'Yamaha' on aloittanut käyttäjä Slow, 10/1/11.

  1. Linski

    Linski sr viper 162 mtx mcx racing kit

    Vs: Apex 2011->

    Ruottisa xtx tulee 44mm matolla.
     
  2. TaistoTurrikka

    TaistoTurrikka Lynx RE 800 -14

    Vs: Apex 2011->

    Siellä on hoksattu, että ehkä ne tehot ois hyvä saada loppuun asti välitettyä ::)
     
  3. rn78

    rn78 Guest

    Vs: Apex 2011->

    Suttasi eka venturekin ja muut jammut -90 luvun alussa. Ja syynä ei tosiaankaan ollu rajattomat tehot ;D Olisiko järkeä esim Keskolla tarjota samaa kampetta eri matoilla varustettuna. Mieltymyksiä ja ajotyylejä on monia. En nyt itse välttämättä haluaisi ostaa kelkaa ja samalla viikolla hankkia siihen uutta mattoa vanhan jäädessä nurkkaan lojumaan.
     
  4. Catiska

    Catiska Well-Known Member

    Vs: Apex 2011->

    Näinhän esim Sumeko teki ainakin 2006vm osalta. Sai valita joko 25 tai 35mm harjan f kissaan. Otin toki sen korkeamman, enkä katunut.
     
  5. Catiska

    Catiska Well-Known Member

    Vs: Apex 2011->

    Tänään pääsin koeajamaan Apexin pätkänä että puolipitkänä, kiitos Fiiberin.

    Koeajo oli pikainen johtuen aikapulasta, mutta muutama kilometri kuitenkin. Alustana oli kilsa jäätä, lyhyt patikko ja pari kilsaa nopeaa, pieniä kumpareita ja loivia mutkia sisältävää nopeaa baanaa. Taisi olla pari ysikymppistäkin ja pari paikkaa jossa sai hieman ilmaa alleen.

    Keli oli aavistuksen plussan puolella mutta ei soseena olevaa lunta vaan vielä ihan lunta.

    Ensin Apex:
    Moottorin ääni kuskin paikalla upea, kuten näissä Yammuiss on tapana.
    Voimansiirto pelaa huomattavasti paremmin kuin vanhemmissa, itse pitäisin kyllä vieläkin nopeammin reagoivasta voimansiirrosta.
    Telamatto vaikutti melko liukkaalta, vei parhaan terän kiihtyvyydestä. Tämä mylly vaatisi joko karkean maton tai vakiomattoon n. 160kpl piikkejä...


    Ohjaus kevyt mutta tarkka. Ohjausvälitys on hidas, vaati totuttelua että ehti tekemään nopeat korjausliikkeet ajoissa. Mutta, kun tuohon hitusenkaan tottui, ohjaus oli hyvä, myös urissa ja jarrutuspaikoissa.

    Telaston toiminta oli ko. kelkkatyyppiin erinomainen, eikö häpeä toiminnaltaan juuri mitään muutakaan kelkkaa. Erittäin herkkä mutta kuitenkin kantava. Juuri sellainen alusta mitä kaipaisi nopeaan matkakelkkaan joka ei häiriydy normaalista patikostakaan. Eli, normiajoon valitsisin ehdottomasti tällaiset säädöt, pommitukseen sitten tietysti huomattavasti tiukemmat. Mutta, kuten sanottua, tähön kelkkatyyppiin erinomaiset!

    Keula toimii miltein yhtä hyvin. Pehmeä mutta kantava. Vakaus mutkissa ei ihan parasta A-ryhmää, mutta tämä on kait niitä nelarin miinuksia. Luotto keulaan löytyi kuitenkin hyvin nopeasti, sillä uskalsi laskea kapeaa ränniä puiden välissä kolminumeroisilla lukemilla. (testi ajettiin suljetulla alueella)

    Ajoasento oli jotain väliltä vanha ja uusi. Kelkassa ei istuta niin alhaalla kuin mitä äkkiseltään voisi ajatella, mutta vanhempaa ajatusmallia edustaa se, miten ohjaustanko on sijoitettu, eli melko taakse suhteessa jalkakotelot ja etupukki. Tälle asennolle perusteet löytyi nopeasti, kelkkahan on tehty nopeaan reittiajoon, ei radalle. Tuulen suojaus on erinomaista verrattuna useinpiin sporttikelkkoihin ja kypärän suhinat oli huomattavan pienet. Nytrolla tuulensuhina peittää moottorin äänet noin satasen vauhdeissa, tällä sama tapahtuu näköjään vasta paljon korkeammissa nopeuksissa.

    Seisomaan nousu tästä jakkarasta ei suju yhtä hyvin kuin vaikka Phazerista, mutta tämä on ilmeisesti tarkoitettukin enemmän istualtaan ajettavaksi.

    Apex XTX siltä osin kuin se poikkesi pätkästä

    Telamatto tarjosi paremman pidon, luonnollisesti. Tähänkin olisin kuitenkin kaivannut karkeampaa mattoa.

    Telaston jousitus oli kohtuu kantava, tämä tosin pyrki pohjaamaan jos ei vienyt patikossa takapukin varassa. Tämä vanhantyyppinen alusta oli patikossa melko kovaääninen, taitaa reaktiotangot kolista?
    Alusta ei siedä pattia kuten pätkässä, mutta ihan toimiva kuitenkin tällaiseen puolipitkään junaan, nämä on kuitenkin astetta rauhallisempaan ajoon tarkoitettuja.

    Etujousitus ei ollut minun mieleeni. Se oli kuin eri kelkkaan tarkoitettu. Liian pehmeä ja vaappuva. Kelkka oli kiihdytyksissä siksi huojakka ja yhden pienen hypyn jälkeen sain harrastaa sylipainia kelkan kanssa kun keula pohjasi alastulossa ja sen jälkeen päätti ponnahtaa oikealle kyljelle.

    Kokonaisuutena kelkka oli hyvin positiivinen kokemus, ero vanhempiin RX1 malleihin oli selvä. Suurin tekijä lienee kerrankin kunnolla hierotut säädöt (pätkä) ja tehostaja joka toimii erinomaisena ohjausvaimentajana pisteenä i:n päälle. Nopeaan puunkiertoon tämä ei sovellu eikä hikilenkeille, mutta yli 50km lenkeille ottaisin tämän mieluusti mukaani, tällä jaksaisi ajaa helposti 300km päiväetappeja reippaalla vauhdilla.
     
  6. Hemikoo

    Hemikoo Sidewinder xtx se 137", SXR 700

    Vs: Apex 2011->

    Oliko tässä pätkämallissa vakiosäädöt iskareissa vai jotkin Fiiberin omat? paineet? Kelkat täysin vakioasetuksissaan?
    Itse en tuota kolinaa alustasta huomannut XTX mallissa mutta eipä tuolta kunnon patikkoa löytynytkään mutta kun oikein muistin syövereitä kaivelee taisi sellainen klok ääni tulla parissa hitaassa patikkomutkassa. Itse haikailen tuon XTX-mallin perään mutta oikea valinta taitais olla mulle tuo pätkä mono-alustan mukavuuden takia, minä kun suosin istualtaan ajoa.
     
  7. Catiska

    Catiska Well-Known Member

    Vs: Apex 2011->

    Mielestäni kelkat oli vakiokuosissaan, pätkässä olisi pitänyt olla minulle hieman enemmän painetta telaston iskarissa, nyt siinä oli hitusen vähemmän kuin tehdas-asetus.

    Ei se XTX kolina mikään kova ole, hiljaisessa kelkassa vain kaikki erottuu ;)
     
  8. Hemikoo

    Hemikoo Sidewinder xtx se 137", SXR 700

    Vs: Apex 2011->

    Niinpä itse kun ostin viime talvena badboyn piti pysähdellä 5km välein että mikä nyt hajos telastosta, normaalia rutinaa ja pauketta.. Tuo apex oli kyllä potenssiin kaksi verrattuna noihin 3-syl vanhuksiin hiljaisuudessa ja tärinättömyydessä vaikka ei nuokaan pahoja ole. Miten Catiskan mielestä kaasuun vastaavuus kun vertaa nytroon josta sulla on paljon kokemusta? Joku rx-1 ruiskupelin omistanut voisi kommentoida rx:n ja apexin konetta mulla kun jäänyt tuo ruisku rx:n testaaminen pariin kilometriin...
     
  9. Catiska

    Catiska Well-Known Member

    Vs: Apex 2011->

    Vakio Nytroon en osaa verrata, sellaista kun en ole muutamaan vuoteen ajanut... Omaan verrattuna Apexin vastaavuus on pehmeämpi, mutta toisaalta se tekee ajamisen leppoisammaksi. Omassa keskialue on paljon terävämpi, mistä itse henk. kohtaisesti pidän.
     
  10. AMasa

    AMasa Well-Known Member

    Vs: Apex 2011->

    Tämähä on laiska esim. -07 Warrioriin verrattuna. Eilen meni Apex SE kovalla jälellä 173km/h ja ei varmasti kulkenu yhtään enempää vaikka ois muna-asentoa kokeillu. -07 Warriorilla sai kovalla jälellä mittariin yli 200km/h millon halusi! (Nopeudet mittarinopeuksia ja ajot suoritettu suljetulla alueella.)
    Ja tämä Apex SE kiertää himpun alta 10000rpm, noin 9,5-9,8k. Warriorilla tämäki oli jopa 11k:n kieppeillä
     
  11. JRT

    JRT Well-Known Member

    Vs: Apex 2011->

    Jos huippunopeus on laiskuuden mittari niin laiska peli on itelläki alla. Se mitä vanhan Yamahan wish-o-meter kertoo ei välttämättä ole koko totuus kelkan huipuista...
     
  12. Hemikoo

    Hemikoo Sidewinder xtx se 137", SXR 700

    Vs: Apex 2011->

    Oisko siihen wish-o-meterin tullut sitten parannuksia ;D
     
  13. AMasa

    AMasa Well-Known Member

    Vs: Apex 2011->

    Nyt vertasin uutta ja vanhaa rx:ää/apexia, anteeksi yleistäminen ;)
    Ennemmin tosiaan ajaa vaikka 170 todellista ku 200 epätodellista, vaikka vieläki on vähä epäselvää että mihin tarvii 200km/h:n huippunopeuksia
     
  14. JRT

    JRT Well-Known Member

    Vs: Apex 2011->

    En tiiä onko pianofirma muuttanu välityksiä jossain vaiheessa ja pidemmällä matollakin on hienoinen negatiivinen vaikutus huippuihin. 0-80 väli menee melko säpäkästi Apexilla ja se on mikä itseä kiinnostaa enemmän ku huippunopeus. Ois mielenkiintosta nähdä onko siinä suhteessa tapahtunu muutoksia vuosien varrella.
     
  15. Larkko

    Larkko Well-Known Member

    Vs: Apex 2011->

    Eipä ole kyllä koskaan tullu testattua tuon oman Nytron huippuja. Riittävästi se on aina kulkenut ja ainakaan mulle ei ole mitään merkitystä, että kulkeeko kelkka "vain" 150 vai 200. Merkityksellisempää on minunkin mielestä se, että miten se kiihtyy sinne noin sadan kmh:n tuntumaan.
     
  16. Slow

    Slow Well-Known Member

    Vs: Apex 2011->

    Suosituksia/arvauksia mikä tuohon olis järkevä valinta?
     
  17. Hemikoo

    Hemikoo Sidewinder xtx se 137", SXR 700

    Vs: Apex 2011->

    365 pitkänä 38mm sokostista en ole huonoa kuullut, pätkissä olen kuullut paljon hyvää 35mm cobrasta mutta tuon pätkän maton pituus on eri mitä normipätkässä joten en tiedä saatavuudesta, kisamiehet tietää paljon kannattaa kuunnella.
     
  18. Miksal

    Miksal Well-Known Member

    Vs: Apex 2011->

    Intence 38mm, huippu pidot verrattuna 32mm ripsaw, eikä vaikuta huippunopeuteen edelleen vs. ripsaw eli vector ltx ottaa mittariin 163km/h ja gps todentaa sen 153km/h.

    Umpisen ajoja silmällä pitäen 44mm matto olis tehnyt mieli laittaa, mutta tuohon kapeaan tunneliin ei ois ollut kuin camon backcountry ja sen kestävyyden ollessa kyseenalaista ei rohkeus riittänyt. ::)
     
  19. Larkko

    Larkko Well-Known Member

    Vs: Apex 2011->

    Eikös tuosta BC:stä pitäny tulla viime keväänä uus versio, jonka luvataan olevan kestävämpi? Omassa pyörii kyseinen kumimatto alla, mutta kilometrejä on vielä sen verran vähän, että kestävyydestä ei voi oikein mitään sanoa. Kaikki laput ovat pysyneet kuitenki viellä toistaseksi paikoillaan. Reittiajossa tuo ei tunnu olevan ainakaan kankeampi kuin 32 mm:nen Ripsaw.
     
  20. Slow

    Slow Well-Known Member

    Vs: Apex 2011->

    Joo, sen maton pituudenkin olis tietysti hyvä olla kohdallaan, voi muuten mennä asennus vähän hankalaksi ;D

    Semmonen vika tuossa mun kelkassa on, että ihan liian vähän sillä ehtii ajamaan. Tosin tänään tuli 240km.
     

Suosittele tätä sivua