Asekiellon vasta-adressi

Keskustelun 'Vähemmän kelkkailuun liittyvä jutustelua' on aloittanut käyttäjä Nalle, 13/11/08.

  1. SB79

    SB79 Switchback 600 H.O. -06

    Ei nämä tällaiset aseiden muualla säilyttämiset yksinkertaisesti onnistu. Ei ainakaan kaupunkien ulkopuolella.

    Syrjäseuduilla ihmiset joutuisivat kohtuuttomaan asemaan hakiessaan aseita satojen kilometrien päästä säilytyksestä. Esim. poliisilaitokset ovat Lapissa kohtuu harvassa, eikä niissä välttämättä enään nykypäivänä edes ole konstaapeleja istuskelemassa.

    Poliisilaitoksilla ei ole tiloja säilyttää satoja / tuhansia aseita. Vartioimattomat poliisiasemat / muut säilytystilat antaisivat aseita haluaville (lähinnä rosvoille) liian ison kiusauksen tyhjentää koko laitos torrakoista. Ja sittenku vasta koppalakilla jännät paikat tulee, ku pimeille markkinoille pompsahtaa yhtäkkiä muutama tuhat varastettua asetta. Nykyään sentään voi asuntoon mennessä tarkastaa, että löytyykö asunnon asukeilta voimassa olevia aselupia.

    Syrjäseuduilla ei myöskään ole ampumaseuroilla (löytyykö edes ampumaseuroja) sellaisia tiloja, missä aseita säilytettäisiin. Ampumaradat ovat melkein kaikki ulkoratoja, missä paikan rakennukset rajoittuvat usein pelkkään ampumakatokseen.
     
  2. Odin

    Odin Well-Known Member

    Milloin se mehtuukausi sitten loppuu?? Mulla ei  ainakaan nimittäin koko vuotena. No tuossa huhtikuussa on sellanen hiljasempi hetki kun en ole tuohon majavahommaan vielä päässy kiinni, pitäsköhän pyytää poliisisetää huolehtimaan aseista silloin?? Jos vaikka käyttävät tarvittaessa asesepällä ja tekevät huollot samalla...
    Minusta on aika säälittävää "aseiden vastustajilta" nämä "aseita hiplatessa saa stondiksen" jutut. Saako biscinen autoa kiillottaessa stondiksen? Tai joku muu kelkkaa huoltaessa?? Minusta se kertoo näiden kommenttien nakkelijoista enemmän kuin kommenttien kohteesta. Minulle ja uskon että valtaosalle harrastajista ase on työkalu, jota hoidetaan kuin työkalua ilman sen kummempaa tunteellista kiihkoilua.
     
  3. Hansanen

    Hansanen Well-Known Member

    No mulla se loppuu ainakin helmikuun loppuun ja eipä oo noilla tussukoilla mitää käyttöö ennen syksyä. Siinä mielessä tarkotin henk.kohtasesti, et mulle on ihan sama, missä ne seisoo sen välikauden.
    Tuskin tulee sellaista aikaa, että niitä ruvetaan säilöö jossain yhteiskunnan varoilla. Ei riitä resurssit eikä määrärahat.
     
  4. moukka

    moukka Kelkaton on munaton..

    Vastoin yleistä linjaa olen kyllä sillä kannalla että kukaan joka ei tarkkuutta ammu, ei tarvitse käsiasetta ja silloin sen säilytys voisi ihan hyvin olla siellä seuran kaapissa. Siellä voisi sitten selvinpäin käydä sitä hinkkaamassa mitä ruuminosaa vasten haluaa...Muut ei tarvi ollenkaan.
    Metsästysaseiden poliisisäilytys ei vaikuta ihan järkevältä koska pyyntiaikoja on pitkin vuotta riippuen mitä metsästää ja ajallisestikin aika pitkiä kausia, joten en näe hyötyä. metsästän intohimoisesti itsekkin mutta puhdistamattahan tuo oli koko talven taas, että ei mua häiritse vaikka se polliisilla oiski kevään ja kesän sillä stondaan ainoastaa vastakkaiselle sukupuolelle ja kolmepyttysen saundeille.. ::)
     
  5. Ismo

    Ismo M1100T Summit800

    Sitten pitäisi päättää kenen vastuulla ne siellä on. Ja onko säilytystilaan kaikilla avain, jos on niin se on aivan sama onko ne siellä vai jokaisella kotonaan. Jos taas kaikilla ei ole, niin miten sieltä saa aseen tarvittaessa? Tuskin sinne kuitenkaan järjestetään 24/7 vartiointia.
    Sitten vielä, että jos avain on vain tietyillä henkilöllä seurassa, niin mten päätetään, että kellä? Ja onko kyseinen henkilö sitten vastuussa kaikkin muidenkin aseista ja pitääkö hänen pystyä päättämän, että kelle ja milloin voi aseen luovuttaa? Lisäksi pienimuotoinen ongelma on, että kaikki seuran jäsenet eivät välttämättä asu samala paikkakunnalla.
    Seurathan voisi toki keskenään sopia semmosesta järjestelystä, jos on säilytystilat, mutta ei sellaisessa laissa ole mitään järkeä.
     
  6. JariTapani

    JariTapani Guest

    Jaa se tästäki on väsätty joku kiertävä tekstiviesti homma. VITTU MENEE HERMOT.
    N. 20 viestiä tullu jo. nimi on kuites jo kirjotettu adressiin, mutta hitto käyn kohta poistaan.
    Mikkää ketuta nii paljo ku noi kiertoviestit.
     
  7. biscinen

    biscinen Guest

    No niin nyt se sitten löyty, ittesä metätyksellä elättävä immeinen, sillä ei muuten kukaa normaali mettämies ympärivuoden metätä,  eikä työllään ittesä elättävällä ole aikaakaan, jokainen pitää tauon, kun eri aikaan vuotta metäteään niin erilaista riistaa, että ei kenenkään taijot, siis jos ei ole amattilainen riitä kaiken riistan metätykseen, normaali harrasteja metättäjä erikoistuu yleesä johonki yhteen tai korkeintaa muutamaan riistalajiin. Ja ei kukaan normaali immiene kule jatkuvasti tussari olalla, tai jos kulukee niin kyllä siitä jonkinlaista mielihyvää pitää saaha. Muistan meinaan armeijasta miten v**tumainen väline oli kevyt kk kannella, eikä ollu kun viikon reissu kyseessä.

    Mistä sinä päättelet että minulla on auto, tai että minä kiilotan sitä, voihan olla että en omista autoa ollenkaan, ja jos omistan niin kiillotutan sen ammatilaisilla. Sinäki aseiden ihannoijana kiljut kun akka housut kintuissa, kun vähäki ehottellee että pantas vähäks aikaa pössykkä talteen eikä oliskaan käsissä hiplattavana... ja oikeen kun tarksti ja ajatuksen kanssa luet noita kommenttteja niin ei voi olla huomaamata jonkin asteista tunteen paloa, sinäki menet hetimiten henkilökohtasuuksiin vaikka ketää ei missää aikasemmissa kommentissa olla osotettu sormella. Mutta itepähän alotit.....
     
  8. Puppe

    Puppe BackyardKing

    Melekosta tekstiä. Biscinen speksaa ihmiset näppärästi, liekkö joku tsykologi. Miten sinun KK:n kantamiset armeijassa liittyy mihinkään?
    Entä jos Odin liikkuu luonnossa ammatikseen ja tietää riista-asioista hieman sua enemmän?
     
  9. Fiiberi

    Fiiberi Guest

    Tekee juuri tuota työkseen, alan ammattilainen. Piskinen tökkii nyt väärää sohloa.
     
  10. Odin

    Odin Well-Known Member

    Älä nyt piskinen pe**ttäs revi. En ole menny henkilökohtaisuuksiin ainakaan tarkoituksella, vaan otin vain esimerkkejä jotka ovat yhtä "järkeviä" kuin nuo sinun stondisjutut. Mutta sullahan näytti hermo pettävän kerralla kun nuita sun väitteitä kommentoi. Liekkö jotain tunteenpaloa??
    Ja kuten aikaisemmin totesin en ihannoi aseita, minulle ne on käyttötavaroita joihin voi suhtautua ilman sen kummempaa tunteilua. Luulis sen normaalille armeijan käyneelle miehelle/naiselle tulleen siellä selväksi ettei siinä ole mitään maagista hohdetta kun on ase jatkuvasti käsillä/mukana/haittana.
     
  11. nunavut

    nunavut Guest

    Nalle? Oletteko sama tyyppi joka aloitti keskustelun ,Virkavallan pakeneminen?
     
  12. JRT

    JRT Well-Known Member

    Mulla tulee heijari aina niinä päivinä ku nään pyssylöitä.
     
  13. enska03

    enska03 Kelkaton

     
  14. Kapa

    Kapa cf8

    Itekki oon tän allekirjottanu.
     
  15. Nalle

    Nalle Commander 900, GLX5900, Cobra Racing 583RAVE

    No johan on keskustelu syntynyt.. Enkä ollu ku pari-kolme päivää pois koneelta.. ;D

    Ilmeisesti jossain tekstissä on mahdettu kysellä Nallen motiiveja aloittaa tällaista keskustelua.. Ainakin parista kyseiseen postaukseen kirjoitetusta vastauksesta päätellen... Harmi vaan, että alkuperäinen teksti on kadonnut, joten siihen en suoranaisesti yllättäen pysty kommentoimaan. Mutta laitetaanpa parit argumentit ihan siitä syystä, että tämän ketjun aloitin.

    Eli itse olen harrastanut ammuntaa sen melko monessa muodossaan jo valehtelematta parikymmentä vuotta. En ole juossut missään ihmeemmissä kisoissa voittamassa, enkä näinollen ole saanut ihmeempiä mitallejakaan.. Sitävastoin olen kehittynyt näiden parin vuosikymmenen aikana niin hyväksi aseenkäsittelijäksi, että esimerkiksi se harvinainen riistalaukaus onnistuu lähes poikkeuksetta. Samoin, kun aseiden käsittelyn ja käpistelyn seurauksena olen oppinut kohtelemaan aseita siten, että iso kämmi pitää päässä käydä, että aseella saisin jotain tahatonta vahinkoa aikaan. Noh, nyt pitää koputtaa puuta, ettei mene manaamiseksi koko homma, mutta jo näihin kahteen tosiasiaan vedoten heitän pari valitettavaa havaintoa.

    Eli otetaan ihan tavallinen hirvimies, joka tarttuu aseeseen vain jahtikauden alettua, poikkeuksena pakollinen hirvimerkin suoritusammunta kerran kolmeen (oliko se niin??) vuoteen. Valitettavasti olen päässyt / joutunut toteamaan se, kuinka epävarmaa sen aseen käsittely ihan oikeasti on. Ase ladataan miten sattuu, sitä pyöritellään ja sen kanssa kieputaan niin, että välillä tekee mieli huutaa tuo ampumaradoilta tuttu "SEIS". Eli edellämainituissa tilanteissa näkee selvästi sen, että ase on todellakin pidetty siellä asekaapissa, eikä sitä ole (kikkeli pystyssä) käpistelty.

    Itsestäni voin jo näillä kokemuksilla luvata sen, että minun aseenkäsittely on senverran turvallista, että ylipäänsä ilkeän tänne tämmöistä itsekehua ja jeesustelua kirjoitella.

    Samalla tavalla, edellämainittuun valitettavaan esimerkkiin viitaten otetaan ne surullisen kuuluisat riistalaukaukset. Eli jahtitilanteessa, kun elukka astelee ampumaetäisyydelle ja adrenaliinia puskee suonien täydeltä, nostetaan ase poskelle ja työläimmässä tapauksessa roiskaistaan se laukaus sinnepäin.. Kun taas enemmän aseita käsitelleet ottavat ne oikeat aseenkäsittelytoiminnan perusteet sieltä selkärangan varastosta, vaikka olisi isompikin heeberi päällä. Ja se joka meistä väittää, että sydän ei tao nopeampaa metsolle tai hirvenhaukulle kontatessa, kuin normaalisti, on joko tosi kaataja, tai sitten paskanpuhuja.

    Minä tunnustan aina silloin tällöin ottavani Marlinin asekaapista ja suorittavani muutamia nostoja ja tyhjälaukauksia vuosittain, jopa jahtiajan ulkopuolella. Samoin teen virka-aseelleni, jota tulee työtehtävien puolesta kannettua. Samoin teen muuten työhommien yhteydessä varustevyössä roikkuvalle patukalle ja kaasulle, jotta siinä tilanteessa, jossa noita kenties tarvin, ylipäänsä löydän nuo vermeet siitä mahan alla roikkuvasta vyöstä.

    Ja jos nyt joku luulee, että stondiksen kaipuussa minä noita aseita tai varusteita räplään, joutuu valitettavasti pettymään. Minulla henkilökohtaisesti tuo aseiden käpistely perustuu vain ja ainoastaan siihen tosiasiaan, että koska ase on käden jatke, tulee sitä myös kohdella siten, että sillä jatkeella voi tehdä niitä oikeita toimintoja siinä tilanteessa, jossa niitä tarvitaan. Virka-aseen suhteen se tarkoittaa sitä, että siinä pahimmassa mahdollisessa tilanteessa pystyn ottamaan aseeni mahdollisimman nopeasti ja turvallisesti esille ja tarpeen niin vaatiessa kohdistamaan ammutun laukauksen kohteeseen ja vain kohteeseen. Hätävarjelutilanne työtehtävissä on sellainen veikeä juttu, että itse tilanne voi tosiasiassa kestää nanosekunnin, mutta sen jälkipuinti voi kestää kuukausia, jopa vuosia. Juuri sen vuoksi minä henkilökohtaisesti haluan, että olen niin hyvä aseenkäsittelijä, että en omalla toiminnallani aiheuta millinkään vertaa lisävahinkoja, mikäli joskus joudun aseen nostamaan toista ihmistä kohti. Toivon muuten joka työvuoron alussa, haalareita ylleni kiskoessa, että ikinä en moiseen tilanteeseen joutuisi, mikäli tuo on jollekin jäänyt epäselväksi.

    Noh, aasinsiltojen kautta pääsemme jälleen tuohon adressiin.

    Jokelan ja Kauhajoen kaltaisia kammottavia tapauksia miettiessä ja tutkiessa tulee helposti mieleen haeskella syyllisiä kauempaa, kuin välttämättä on tarvis. Jotenkin on unohdettu se tosiasia, että molemmat tapaukset syntyivät ilmeisen sairaiden ihmisyksilöiden päähänpistosta, joka ilmeisesti on kestänyt vuosia.

    Mutta sensijaan, että asiaa olisi pohdittu tuolta kantilta, alettiinkin hakea syyllisiä eloonjääneiden joukosta. Ja mikäpä onkaan helpompi mörkö syytettäväksi, kuin nykyinen aselaki. Sehän on mahdollistanut tämänkaltaisten tapahtumien synnyn, eikö niin? Väärin.. Aselaki on mahdollistanut sen, että henkilöt ovat saaneet aseet käyttöönsä. Sinällään raa´asti ajateltu, mutta mielestäni aselaki on toiminut juuri niin hyvin, kuin se vain on voinut toimia. Toki, olisi pitänyt kyseisiltä pojilta vaatia pidempää sitoutumista harrastukseen, ennenkuin heille annettiin lupia oman aseen ostoon. Mutta tuo laki ei varmaankaan olisi voinut noita tapahtumia estää sitten millään lailla. Tosiasia nimittäin on se, että mikäli joku on vuosien ajan päättänyt tappaa porukkaa, niin tekee se sen, oli laillista asetta saatavilla, eli ei. Edellämainittujen tapahtumien lopputulos olisi muuten ollut paljon kammottavampi, mikäli tekijöillä olisi ollut käytössään esimerkiksi haulikko ja siihen riittävän julmia ammuksia. Sama lopputulos olisi myös syntynyt, jos heillä olisi ollut käytössään joku varastettu tai muuten vaan luvaton ase. Näissä jälkimmäisissä tapauksissa olisi vaan valtiovalta ja lainsäätäjä jääneet syyttelyjen ulkopuolelle. Silloin todennäköisesti vaahdottaisiin varastetuista ja rikollisten käytössä olevista luvattomista aseista, eikä niinkään nykyisestä aselainsäädännöstä.

    Suomessa on paljon aseita, mutta niin niitä on ollut aina. Lisäksi, kuten edellä on mainittukin, aseilla tehtyjen väkivallantekojen määrä on pysytellyt kohtalaisen vähäisenä, eli sen nojalla voidaan ajatella, että suomalainen on hyvin vastuullinen aseenomistaja.

    Lisäksi pitää aina muistaa noiden erinäisten uhkakuvien ristiaallokossa, että ainakin minä menen henkilökohtaisesti paljon mielummin keikalle taloon, jossa tiedän olevan aseita. Tuolloin voin jo keikalle mennessä pitää mielessäni sen tosiasian, että kun tiedän aseiden olemassaolosta, voin myös varautua sellaisella tehtävään tervetulotoivotukseen. Sitävastoin hulumpikin kämppä, josta ei ole minkäänlaista tietoa, pistää minut henkilökohtaisesti aina sellaisen pienen dilemman eteen. Kun minulle ei ole kerrottu luvallisista aseista, en välttämättä muista ottaa luvatonta tykkiä huomioon. Ja loppujen lopuksi kai se on ihan sama, ammuttiinko luvallisella vai luvattomalla aseella. Yhtä kipeää se tekee kummallakin.

    Ja niille, jolle vielä jäi epäselväksi, niin kyllä olen se sama Nalle, joka aloitti sen virkavallan pakenemiskeskustelunkin.. Pitäis vissiin vähän miettiä, minkälaisia keskusteluketjuja aloittaa.. Tai sitten ei ::)
     
  16. moukka

    moukka Kelkaton on munaton..

    Zzzzzzzzzz...täh..mitä.....joko vanha testamentti on valmis.... zzzzzzzz..... ;D eiku aihe on oikeesti hyvä ja puhutteleva, niin pitääki!!!!!!
     
  17. Räpikäs

    Räpikäs Well-Known Member

    Vitusti tekstiä, ei jaksa lukia. Laittoin nimen. Joo ja mehtästys aseet rulettaa! Stondis ohtasa. ;D Oikeesti samaa mielta Nallen kans. Jokkainen metsämies ratalle reenaan, son myöhästä sitte ku "siinois paikka, mikset ammu?"

    Edit. tuo Projektit- alue on täynnä hulluja, rassaa kelli ojosa kesällähi kelekkijä. Kelkit polliisille kesäksi- adressin idea on valmis..
     
  18. nunavut

    nunavut Guest

    Nallelta asiallista tekstiä. !!
    Laitetaan kelkkoihin tulet ja arvokkaammat koneet säilytämme asekaapissa.
     
  19. Leader Dog

    Leader Dog ROTAX 440x-06 +R8 -63+R8 -64+912-ULS

    Ja tässä luvattomalla käsiasella =

    http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1618124
     
  20. stm

    stm Well-Known Member

    Joo, ei niihin lupia tarvihe. Kyllä niitä torrakkoja saa ilmanki jos tarvis on.
     

Suosittele tätä sivua