Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

Keskustelun 'Jutustelua' on aloittanut käyttäjä Kottinen, 8/3/10.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Induktanssi

    Induktanssi Guest

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    Et sitten uskaltanut kertoa omaa koulutustasi, vaikka Nallea haukut?
     
  2. Jakelfin

    Jakelfin Nytro MtxT & RTX 136 -RX1 4100 -Titan Adventure

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    Jaa että soitit ja varmistit? ::)
     
  3. Induktanssi

    Induktanssi Guest

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    Tottakai. Mirja 44v vaan vastas ja taisin soittaa pahaan aikaan...

    Ja nopee editti, vaikka nukkumassa pitäs jo ollakkin....
    Eikös kuitenkin asiat tappele, ei ihmiset? Suomi24 on ihan huippupaikka, jos haluaa haukkua muita nimettömänä, mutta ymmärtääkseni moderoidulla foorumilla koetettas kuitenkin välttää tuota henkkoht- kamaa.
    Poliisia vastaan on helppo huutaa, koska suurin osa rahvaasta lähtökohtaisesti vihaa ja/tai halveksuu poliiseja kuitenkin nauttien maasta, jossa ei (ainakaan toistaiseksi) mannet tule kotiin hakemaan televisiota samalla raiskaten paikallaolijat.

    Ja oma ammatti on Ship's Electro Engineer, ettei tarvitse sitä miettiä.
     
  4. Jakelfin

    Jakelfin Nytro MtxT & RTX 136 -RX1 4100 -Titan Adventure

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    Eikö mirkku oo jo 64... Taitaa olla vanha nauhote. ;D

    Tää on mukava topicci, vähän niinku joulukalenteri. Aina ku aukasee, ei tiiä mitä saa mutta aihe liittyy etäisesti jouluun, tai tässä tapauksessa kelekkailuun. :)

    Kaikki on samaa mieltä mutta tingataan periaatteesta ja siitä miten saman asian saa kerrottua erilailla. Eli nyt on päästy jo sisäistämään se että kelkassaki on massakeskipiste ja jonkulainen hyrrävoima mitä voidaan vastustaa kunhan päästään sitä kampeamaan oikeasta paikasta.
     
  5. JRT

    JRT Well-Known Member

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    Mulla taitaa olla joku powerpointti laaserhyrrästä, istuin joskus jollakin kurssilla aika pitkän luennon sellaisesta vekottimesta, toki unohtaen jälkeenpäin kaiken.
     
  6. JRT

    JRT Well-Known Member

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    Niin, pointti olikin se että minun volkkari tai se iänikunen työkelkan lahna ei mene joka paikkaan siellä kairassa. Ei mene vuoriporakaan mutta se menee paikkoihin mihin kumpikaan edellämainituista ei pääse.
     
  7. Shape

    Shape Nettikelkkailija

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    Enkö mie jo kertonu? :) Ja eikä sillä ole mitään merkitystä siihen, että kuinka ne hyrrävoimat vaikuttaa tai millä kelkalla pääsee kairassa.. Jos mielestäsi sanan "leikkikorkeakoulu" käyttäminen on Nallen haukkumista, niin ehkei tämä internezraatailu ole sopivaa tosikoille, varsinkaan tässä aiheessa. Turhaa sitä ittelleen nostattaa verenpainetta. T.oikeaa korkeakoulua käyvä. ;D

    Sie kuule taisit itte alkaa tivaamaan henkilökohtaisia asioita, kuten mun ammattia ja koulusta.. ;D

    Kuka täällä poliisia vastaan on alkanu huuteleen? :eek:

    Mutta jos jäi jotain sanottavaa, joka ei liity nyt tähän otsikon mukaiseen aiheeseen, niin laita mulle YV:tä. Teen myös asiakaspalvelutyötä, joten vastaan mielellläni ja autan parhaan kykyni mukaan. :)
     
  8. pexi

    pexi Matryx rmk 850 155 -22, SKS 800 155 -16

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    Jaa täällä on vielä jatkettu :)...naakimalla pikkuteholla merkitys vähäinen, kaasu auki merkitys suuri.
    Wt:llä ei niitä voimia tule, kokeile tehopeliä!
    Muuten nuo ajo-ohjeet oli ihan oikeita...

    Öitä ja voimia (ei hyrrä-) 8)
     
  9. Nalle

    Nalle Commander 900, GLX5900, Cobra Racing 583RAVE

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    Täällähän kätevät keskustelut velloo...

    Ja jälleen on minun pyhä nimeni mainittu ::)

    Mutta juu.. Tuohon Pasin kommenttiin siitä, kuinka meikäläiselle on helppo nokitella nimimerkin suojista.. Nojoo, sitähän se on. Eiköhän nämä poikain nakkelut kuulu siihen kategoriaan, kuinka aina on tuolla kylänpinnassakin niitä rohkeita, jotka kaveriporukan keskeltä uskaltavat hieman kovempaan ääneen huutaa sen kuuluisan "Paskalakit" kiekaisun.. Sitten kun maijalla pysähtyy joukon vierelle ja kysyy, että "kuka kutsui", niin kaikki tuijottaa kengänkärkiä ja mutisevat, että "ei me vaan kuultu mitään"...

    Vaikka voisi kuvitella, että tuollaisesta pahastuu (aivan samoin, kuin minun älynlahjojen alakanttiin arvioimisesta), niin totuus on se, että enemmän ne kyllä kuitenkin huvittavat. Onko se lie sitten keino koittaa nousta siinä omassa nokkimisjärjestyksessä sinne "Jupen" ja "Släbän" tasolle tai kenties koko joukon kingiksi, mene ja tiedä, mutta tuollaista naamatonta mölinäähän on aina harrastettu. Harvassa ovat ne tyypit, jotka ihan naamatusten tulevat tuolla kadulla vastaan, esittäytyvät reippaasti ja sanovat, kuinka paska jätkä meikäläinen on mielipiteineni.. ::)

    Nimimerkin takaa tuollainen on helpompaa..

    Nyt en tosin tiedä, kuinka paljon minun älynlahjoja tälläkertaa väheksyttiin, mutta onhan noita kommentteja tämänkin talven kirjoitteluista saanut lueskella.. Ja tosihan se tieten on. Jos minä olisin viisaampi, niin olishan tuota tullut opiskeltua vaikka miksi ja varmaan sitten olisi paremmin palkattu työkin plakkarissa, eikä minun varmaan tarvis täällä palstalla lueskella jotakin älytöntä tinkaa siitä, mikä menee ja kuinka pitkälle. ;D

    Mutta yksi asia on aika varma. Minä esimerkiksi en oikeasti osannut arvata, että noilla kaikenmaailman voimilla on juuri noinkin helevetillinen merkitys kelkan etenemisen suhteen. Minä olen aina uskonut telan pidon (pitkä-leveä-karkea), asiallisesti suunnitellun voimansiirron, telan loivan kohtauskulman, kelkan järjellisen painon, hyvän tasapainon, lumelle nousun mahdollistavan telaston ja fiksun kuljettajaympäristön, sekä taitavan kuskin kulkua edistävään kombinaatioon.. Nuo hyrrävoimahöpinät ovat sinällään tuttuja tuolta kaksipyöräisten maailmasta, mutta kelkkailuun niitä harvemmin olen pohtinut. Snow Hawk taitaa olla ensimmäinen kerta, kun oikeasti tajusin, että "on täällä tämmöstäkin voimoo tarjolla".. Samaa ikäväkyllä väitän valtaosaan tähänkin keskusteluketjuun osallistuneista. Eli kuten minulla, niin osalla ei ole ollut höykäsen pölähtävää hajua, mistä oppineet puhuu.. Ja hyvä niin. Jos minä olisin viimeksi kelkkaa punoessani tiennyt, kuinka paljon mitäkin voimia siihen hommaat tarvitaan, niin olisin todennäköisesti helpoimmalla päässyt, kun olisin paistanut ne makkarat kotona mikrossa.

    Mutta näin muikeaksi lopuksi senverran, että älkää nyt vaan kuvitelko, että tuollaisella fysiikan lakien niskaankaadolla te saisitte esimerkiksi minua vakuutettua siitä, että mountaini menee ummessa paremmin ku WT. Rinteestä ei puhuta edelleenkään, mutta tuolla normiumpisessa minä en tähän saakka ole etenemiseeni tarvinnut muuta ku sen kelkan ja itseni.. MAOLin taulukot jätän suosiolla kotiin seuraavallakin reissulla (ne kun on niin pirun huonoa paperia, että perseenpyyhintään ne ei oikein sovellu ja sytykkeinäkin ovat vähän niin ja näin).

    Se on eri asia sitten, kun aletaan menemään sukset taivastakohti siinä helevetin jyrkässä rinteessä pirunmoista voimaa käyttäen.. Silloin tarvitaan noiden fysiikan lakien lisäksi paljon muutakin...
     
  10. Vilho-84

    Vilho-84 Summit X -15

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    Yhteenvetona 144sivua tinkausta: mountaini ja wt menee molemmat ummessa ja mountaini sen vastaan tulevan mäenkin kiertämättä ylös. Kumpi lie sit parempi 8)
     
  11. Puppe

    Puppe BackyardKing

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    Ja nyt sitte poistit tunnarisi, paloiko käämi? Millä nimimerkillä seuraavaksi?
     
  12. A-J

    A-J -22 155" Matryx Slash world on fire

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    induktanssi ja pasi olkinuora.. seuraavahan vois olla: TanssiiNuorallaPasinKanssa? ::)

    Eikä herneitä nenuun ;)
     
  13. L4t3

    L4t3 AC CF/M 800 141" -11

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    Tästä hyrrähommastahan vois heittää vaikka lehteen pienen artikkelin kun kuiten lähes joka vuosi alan lehdissä nuo hyrrävoimat mainitaan esim. vertaillessa isolohkoja kuussatasiin ;)
    Loppuunsahan kelkassa on melko iso ja painava läjä nuita pyöriviä osia; kampiakseli, kytkin, variaattori, hihna(t), matto, ketju, vetoakseli, variaattorinakseli, telapyörät ym...
     
  14. Koulupoika

    Koulupoika Summit 850

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    Mistäs hyrrävoimista täällä keskustellaan? Presessiovoimalla on varmaan vähäinen merkitys pienillä nopeuksilla ajettaessa. Mutta pyörivien massojen reaktiovoimalla on merkitystä paljonkin, kun sillä saa nokka ylös/alas momentin, vaikka ojan ylitykseen.
    Polkupyörää, moottoripyörää ja kelkkaa ei ohjata hyrrävoimilla, vaan siirtämällä tukipistettä sivuun painopisteen alta. Presessiovoima kyllä yrittää aina kammeta niitä kaarron aikana takaisin pystyyn ja ulkokurvin suuntaan kallelleen. Tilanne muuttuu jos tukipiste puuttuu esim. ilmalennon aikana. Ilmassa voi sitten käännellä hyrrävoimien avulla.
     
  15. jysse

    jysse Well-Known Member

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    Mulle teoriassa kovin outo alue, mutta käytännössä mm. crossipyörän kierrättäminen mutka-ajossa tarpeen, jos ei voi tasainen veto päällä mennä mutkaa. Jos kaasun löysää niin pyörä pyrkiin mutkassa meneen pitkäksi eli nousee pystyyn. Tämän takia nuillla radoilla mutkat on monesti pateilla.

    Moottoripyörää voi ohjata ja pitääkin hyrrävoimilla sitä ryömittäessä ja ilmassa oikaistaessa hyppyä, ei pelkästään kaasulla keulan nostaminen vaan myös pyörän asennon korjaaminen liikesuuntaan oikeaksi sekä kallistus pois.
     
  16. Koulupoika

    Koulupoika Summit 850

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    Aivan, motocrossissa hyrrävoimilla on varmaan suurin merkitys kaikista lajeista. Crossipyörän alla ei kunnon tukipistettä ole, niin kuin asfaltilla. Etupyörän presessiovoimalla voi pyörää käännellä, vaikka etupyörä onkin ilmassa. Jos kelkan tai crossipyörän saa kallelleen tarpeeksi esim ilmalennossa tai pehmeässä lumessa, voi kääntää myös antamalla lisää kaasua ja aikaansaamalla nokka ylös momentin pyörivien massojen reaktiovoimalla.
     
  17. Nalle

    Nalle Commander 900, GLX5900, Cobra Racing 583RAVE

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    Olette te kyllä aika paviaania sakkia, ei voi muuta sanoa... ???

    Noh, joillekin tämä foorumi on nähtävästi vain keino yrittää vedättää porukkaa ja tunkea niitä herneitä sinne toisten sieraimiin. Toki, omahan se vika on, jos nokkaantuu, mutta aika onnettoman vähän täällä annetaan elintilaa niille, jotka uskaltavat olla valtavirrasta poikkeavaa mieltä. Ei siihen näemmä muuta tarvi, ku myöntää ajavansa toisenlaisella kelkalla, mitä se ydinpoppoo.. Kyllä siinä oma nimimerkki saa melko helposti sellaista kyytiä, ettei ihmekään, että osa porukasta päättää, että pitäkää paskanen tunkkinne.
     
  18. A-J

    A-J -22 155" Matryx Slash world on fire

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    Niin, no kyllä kait aikuinen ihminen varustettuna edes jonkinlaisella huumorintajulla pikku kuittailua kestää??

    Ja itse en henk. kohtaisesti pasin/induktanssin kelkkavalintaa komentoinut mitenkää muuten kuin, totesin että hattua nostan jos ajaa St:llä sen jyssen kuvissa olleen mäen ylös samalla lumimäärällä.
    Itse tämä pasi/induktanssi kommentoi jyssen kuviin kovin vähättelevään tyylin jopa hiukan provosoivasti.
     
  19. Nalle

    Nalle Commander 900, GLX5900, Cobra Racing 583RAVE

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    Joopajoo.. Mutta se, mitä olen noita kirjoituksia lukenut, niin kyllä tämän "WT-leirin" kirjoittamat "vähättelevät tyylit" ja "provosoinnit" ovat oikeasti melko lievää siihen paskaan verrattuna, mitä sitten omiin kommentteihin aika herkästi sataa.. Minua moinen edelleen jaksaa huvittaa, mutta ihan kaikki eivät halua ylimäärästä soopaa sietää. Ja se heille suotakoon.

    Ja älkää nyt vaan erehtykö lähtemään tuohon "minä nyt en ainakaan pahasti sanonut" puolusteluun.. Se on vain noloa.
     
  20. A-J

    A-J -22 155" Matryx Slash world on fire

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    Mulle on aivan sama millä kukanenki kairaa ja missä. Ajakoot vaikka jopolla hangessa jos tykkää.
    Mutta jos on varaa kommentoida tyylin: "eipä paljon vakuuta tuo mäki jne..
    Niin vois varmaanki sillo näyttää jtn todisteita että minkälaista mäkeä ja millaisilla lumimäärillä se wt etenee ja miten.

    Noista vuoriporista on netti täynnä videoita ja niiden eteneminen on niillä todistettu kunhan vaan kuskin pää/taidot riittää viedä.
     
Thread Status:
Not open for further replies.

Suosittele tätä sivua