Sno-Tric sc20-2

Keskustelun 'Aikojen takaa' on aloittanut käyttäjä Härde, 15/12/09.

  1. paavojaelvis

    paavojaelvis Well-Known Member

    Vs: Sno-Tric sc20-2

    Ockelbon kytkimen kopassa on nuo puolipyöreät patit sivuilla, Velsalaisessa kopan kyljet ovat suorat, koska siinä muoviset vetonastat (4 kpl) ovat painovipujen akselien päissä. Katsopa sieltä Teon kytkinkuvista.
     
  2. Lynkytti

    Lynkytti Lynx 320

    Vs: Sno-Tric sc20-2

    moottorisahan laipan kärkipyöräprässillä voitelu onnistuu kuppia irrottamatta.. ihan normi laakerivaseliinia oon käyttäny mut eihän sen rasvan kans kannata läträtä... Holkin sisäpuolen jousitilan oon rasvaillu aina purkamisen yhteyessä... ei ainakaan toistaseks oo tullu rasvat vikapaikkoihin... muistaa vaan kohtuuen tässäkin ja ei laita sitä rasvaa ku ihan sinne kupin puolen päähän...
     
  3. Lynkytti

    Lynkytti Lynx 320

    Vs: Sno-Tric sc20-2

    No tässä olis kuvatukset siitä paljonpuhutusta velsan tekeleestä. huomaa käpälien akseleiden päässä olevat nailoniset mutterin näköset liukunastat 4kpl ....
    [​IMG]
    [​IMG]

    tuohon rasvaukseen vielä tarkennus että nimen omaan ylemmässä kuvassa näkyvä kytkinakselin liukupinta ja jousipesä on ne paikat johon rasvaa oon laittanu. kun laittaa kohtuuella niin ei se rasva siitä leviä karkastun holkin päälle ja sitä kautta hihnaan.... riippuu tietysti rasvasta hyvinki paljo... jäykempi parempi ;)
     
  4. Sampo

    Sampo Winha 31S

    Vs: Sno-Tric sc20-2

    En ole nyt aikoihin käyny kuvia kattomassa kun yhteyskin ollu hidas,tosin nyt toimii jo..Mutta mulla on ennestään Lynen kuvia omalla koneella ja laitan tähän hieman riisutun kuvan.Sellaisesta suorakylkisestäkin on hämärä muistikuva,olen voinu jossain nähdä kuvan ainakin...
    Tätä olen lukenu kuin raamattua,ja Velsana pitänyt :D
    [​IMG]
     
  5. Lynkytti

    Lynkytti Lynx 320

    Vs: Sno-Tric sc20-2

    siellähän lukee sitte muistaakseni vähä alempana että on okkelin valamistama...
     
  6. Sampo

    Sampo Winha 31S

    Vs: Sno-Tric sc20-2

    No sellaista "suutinta" mulla ei taida ollakaan;-) Olen aina ajatellut että sahan kärkipyörä saa voitelunsa teräketjuölystä.Vai missä tilanteessa sitä pitää prässillä rasvata? Mutta ymmärrän että sellanen sopis tuohonkin.
    Juu olen samaa mieltä että kohtuuvella,niin ei se nouse ainakaan näillä veteraanikierroksilla remmiin asti:) Varmaan kuitenkin keskipakovoima on sen verran kova että vähänkin liikavoitelu pyrkii ulospäin.
    Kyllä minusta paikat missä metalli liikkuu metallia vasten,olisi hyvä voidella jo kulumisenkin ehkäisemiseksi.
     
  7. Lynkytti

    Lynkytti Lynx 320

    Vs: Sno-Tric sc20-2

    no joo teräketjuöljy hoitaa mullakin voitelun ;D mut sillä nimellä se prässi löytyy... joskus oon laipan huollon yhteyessä saattanu vähä laittaa... se kytkinakselin ja jousen voiteleminen ehkäsee käpälärungon reiän/liukupinnan väljistymistä mielestäni...
     
  8. Sampo

    Sampo Winha 31S

    Vs: Sno-Tric sc20-2

    Jaa,no mun versiossa ei lue sellaista.Tässä on sitten tullu jokin väärinkäsitys kaiketi,sain kuvat meiliini enkä tiedä jos verkossa on erilainen versio..
    Mutta nythän lähetit selkeän kuvan oikeasta Velsasta.On se vaan selvästi eri tavalla tehty,käpälien akselitkin on niittien sijasta tehty jollain pinnapultti/nailonmutteri kiinnityksellä ehkä.?.sehän on sitten vissiin helpompi purkaa.
    Kuitenkin,siihen Okkelin kytkimeen saa uusia niitä pronssipusliakin jos on pahasti kuluneet.Sorvari tietty pystys tekemään ne itse.Osia on vielä Suomessakin mutta netin kautta niitä taitaa olla mahoton löytää,niistä ei juuri meteliä pidetä.Näin tuumaili se heppu joka on noita ollu tekemässä ja vielä myy vanhoja varastonjämiä pois.
     
  9. Sampo

    Sampo Winha 31S

    Vs: Sno-Tric sc20-2

    Nyt tuli mieleen että onhan mulla sellanenkin wanhanajan pienkoneprässi jossa on teräväpäinen kartiosuutin.Se saattas vain passata tuohon:) Muuten löytyy Winhastakin yksi pari nippoja johon juuri tämä käy ja wanhassa motskarissa mulla on samanlaisia nippoja.Siinä lienee tarkoitus se että tämmönen "sisäänpäin rakennettu" nippa ei ole ulkoneva eikä siten mene rikki jos sen ajaa kiinni maastossa johonkin. Se on vähän niinkuin naaraspuolinen nippa,pippeli piilossa ;D

    Joo se kantsii varmana voidella silloin tällöin ettei käy kuten niille kovan onnen poromiehille-käpälä ohtaan.
     
  10. Lynkytti

    Lynkytti Lynx 320

    Vs: Sno-Tric sc20-2

    kylä ne on käpälät velsan versiossaki niittaamalla kiinni mut nissä on semmoset päät että nuo nailon "hatut" käypi niihin painamalla paikalleen. veikaan että niitten käpälien holkittaminen uusiks onnistuu tarvittaessa jos on vaan metallisorvi ja prässi sekä pätkä liuku/laakeripronssia. niijoo ja niitit pitäs tehä/löytää jostai.... Nailonholkitiki voi helposti tehä metallisorvilla entisen holkin mitoilla kuha löytää tarkotukseen sopivaa nailonia...
     
  11. Lynkytti

    Lynkytti Lynx 320

    Vs: Sno-Tric sc20-2

    niiteistä sen verran että ehket seekerilukitterisiaki versioita vois katella saisko tehtyä niin olis helpompi vaihtaa nuita hiluja...
     
  12. Sampo

    Sampo Winha 31S

    Vs: Sno-Tric sc20-2

    Siirtelin turinat tuonne "wanhojen kytkinten" puolelle jos joku haluaa jossain vaiheessa kommentoida lisää:
    http://kelkkalehti.com/keskustelu/index.php?topic=53956.75
     
  13. Sampo

    Sampo Winha 31S

    Vs: Sno-Tric sc20-2

    Mittasin tänään vartsun.Halkaisija n. 240mm.
    Lautasten väli,ulkomitta 40mm.
    Lautasten väli,sisämitta 27-30mm,riippuen mistä kohtaa kun reunassa on pyöristys.

    Katoppa onko sulla samat mitat,toivottavasti.Jos on isompi niin outo juttu kun on todettu että hihna oli oikea,ihan Jokkmokkissa saakka on näin kerrottu ;)
     
  14. Härde

    Härde Well-Known Member

    Vs: Sno-Tric sc20-2

    Mittasin lautasen suurimmaksi halkaisijaksi 255mm, josta pois alle puolensentin olakkeet, eli hihnan korkeus jos lautasten tasassa, niin se halkaisija vähintään 245mm. Nyt asensin moottorin takaisin ja haki itse paikkansa, jolloin variaattoreitten väli 267mm. Tuosta ehkä saattaisi saada muutaman millin pois väkisten moottoria kampeamalla, varsinaisia säätöjä moottoripukeissa/ raudoissa ei ole.

    Nyt sitten variaattoreista muualle.
    Kenen tekemä vaihteisto ja saako näihin varaosia? Kuuluuko sisälle mikä aine voiteluksi ja paljonko tarvitsee olla?

    [​IMG]


    Miten tämä kuuluu kytkeä johtoihin?


    [​IMG]



    Entä mitenkä nämä johdot kytketään? Lähinnä nuo keltaiset liitinriman oikealla puolella.


    [​IMG]
     
  15. Sampo

    Sampo Winha 31S

    Vs: Sno-Tric sc20-2

    Katos katos-sulla on sitten melkein yhtä fiinit sähkökytkennät kun mun Winhassakin ;D
    Mikä tuo köntti on,näyttäs etuvastukselta mutta mitä varten..jännitteen alentamiseksi vaan mihin? Lataussädin täytyy mielestäni olla hiukan kehittyneempi versio kuin pelkkä vastus.
    Olen kylläkin sähkärikin yhdeltä ammatiltani mutta siltikään en juuri osaa neuvoa noissa näin "etänä".
    Pelaako sulla minkäverran sähkölaitteet tuossa? Siitähän sitä kannattas minusta lähteä etenemään että mittailis pätkä kerrallaan ja kytkis sähköä eteenpäin minne tarvitsee..Paitsi jos nyt joku noista sotkuista ihan orkkisvärit tunnistaa.

    Vaihteistoöljyä tietty mutta määrästä tietoa varmaan pian löytyy.

    Saattaa muuten olla lautasten halkaisijat kumminkin samat kuin Winhassakin,minähän mittasin sen vain rullamitalla vähän etäämpää enkä silloin jaksanut edes konekoppaa avata muuta kuin vähän raotin.Siksi ilmoitin n. 240mm.

    Ps. tuli heti mieleen että keltaiset on valoja syöttäviä piuhoja,mulla on vahva tunne-riittääkö se :)
    MAGissa(ehkä myös Kohlerissa)tais olla erikseen etu- ja takavaloille omat piuhat 70/5W 12V ja keltaisia.
    Mutta yleismittarin kanssa koneen käydessä kyllä kaikelle löytyy selitys viimeistään.

    Onko vaihteisto kuvattu ylhäältä vai sivulta päin? Kun en ole ennen nähnyt..Jos sivusta,voisi täyttöraja olla tulpan alareunaan saakka kuten usein monissa vaihteistoissa/hypoideissa.,jos ylhäältä niin vaikeampi veikata ilman manuaalia tai tietäjää.Laittaisin kuitenkin akseleihin saakka ilman parempaa tietoa..80W-90 EP-lisäaineistettu tai vastaava mineraali tai synteettinen jos paljon talvella ajelee ;D
     
  16. Lynkytti

    Lynkytti Lynx 320

    Vs: Sno-Tric sc20-2

    tuo keskimmäisen kuvan jööti on valojen jännitteen säädin tms. 320-lynessä oli samanlainen kuomussa tapponapin vieressä. valojen virta oli vedetty sen läpi valokytkimelle... itellä ol viallinen niin ratkasin sen uudella tarvikesäätimellä, joka tul moottorin puhaltimen koppaan kiinni..
    uskosin että muutenki sähköt aikaslailla samat ku lynessä.. ainaki tuossa jakotukissa... keltaset liittyy valoihin ainaki mut käympä ottamassa kuvan tuosta jakotukista ja siihen sepitykset päälle. tosin sähköt ol mullaki aikalailla tuonnäköset niin rakensin kaikki uusiks eli eivät oo alkuperäset mut toimii hyvin...

    ps. tuosta orkkisjänniteosasta vielä sen verran että kytkennän oikellisuuesta en ota vastuuta ku itel ol halaki se osa eli varmaa tietoo ei sen kytkennän toimivuudesta oo..
     
  17. Lynkytti

    Lynkytti Lynx 320

    Vs: Sno-Tric sc20-2

    [​IMG]
    Riman oikeesta reunasta liikkeelle, mangeetolta tulevat johot: ohuempi kumikaapeli oikeella
    Ylin sytty.
    toisiks ylin(2kpl kevi): toinen "keltanen" valojohto ja toinen maissa(näkyy alemmassa kuvassa.)
    Alemmat 2johtoo(ruskeat): toinen "keltanen" valojohto ja toinen jänniteensäätimelle. muistelen että niil keltasilla johoilla ei oo väliä kumman laitat kumpaan...jos joku muistaa varmaks niin kertokee..

    Riman vasen reuna
    ylin ulkosen puolan syttyvirta
    toisiks ylin syttyvirta tapponapille ja sieltä maihin.(kun painat nappia niin syttyvirta menee maihin)
    kolmas ylhäältä valojen maa
    neljäs ylhäältä ulkosen puolan maa
    ja alin valojen virtajohto

    kuomussa valokytkin(lyhyet/pitkät) siitä kyllä vuntsimalla löytyy paikat + valolle oksa ja takavalolle haarotus etuvalon virtajohosta plus maat sitte takavalon luona...


    [​IMG]
    tämä tarvikesäädin yleismalli lynelle...
    Termit varmaan osa metässä mut ei sen väliä ;D
    tällä systeemillä toimii 320 lynessä.... mut vastuuta en ota jos jollain nousee savut jostai muualtaki ku korvista ;)
     
  18. Härde

    Härde Well-Known Member

    Vs: Sno-Tric sc20-2

    Elikkäs vahvistus miten keltaiset tulee, tuli. ;D
    Mitenkä sen akun saa sitten latautumaan, vai vieläkö joku sähkö "mokkula" puuttuu?

    Tuo sotkuisuus johdoissa johtuu tällä hetkellä liitinriman ohituksesta. Seuraavaksi rupean niitä siistimään, mikäli muuten kone rupeaa pelaamaan. Pitäisi jostain hommata ajovalolle lampun pidin. Pappa Tunturissa näytti olevan samanlainen. On vaan yllättävän kallis uutena.

    Se vaihteiston kansi on kuvattu takaa päin ja on "pystyssä". Mahtaakohan tuolla enää öljy pysyä? Nyt ainakin oli aika kuivan oloinen.
     
  19. Sampo

    Sampo Winha 31S

    Vs: Sno-Tric sc20-2

    No hyvä,sitten laita öljyä tulpan alareunaan asti.Jos viitsit voi avata ensin kannen ja tarkistaa kuinka korkealle öljy tällöin asettuu..tyhjennetäänköhän tuo myös kansi avaamalla vai onko oikein roppu sitä varten? Jos ei mineraaliöljykään pysy on stefat tai jotain paskana.Sitten vaan pakkasen kestävää vaseliinia kunnes saa uudet tiivisteet.No jaa,parempi se on kyllä olla ajelematta kuivana eikä vaseliinikaan kaikkea voitele.

    Onko siinä ollu varmasti alunperin sähköstartti?
    Kattelin Saschin manuskaa niin siinä on tuo valojen etuvastus vain mallissa jossa ei ole sähköstarttia-siinä myöskään ei kuulu olla akkua mutta toinen keltainen johto on jätetty vapaaksi sitä varten.Laturin teho tällöin 75W.
    Ja sähköstartti-mallissa vastusta ei ole mutta akku kylläkin.Laturin teho vain 40W.
    Todella outoa sekoilua mutta näin kirjassa lukee.Onko sulla tuo opas jo,on varmaankin?

    Kirjan mukaan minusta olis helppoa entisöidä kaikki kytkennät.Lainaan tähän pari johdantoa 40 ja 75W laturillisista malleista:

    >INSTRUCTIONS AND WIRING DIAGRAM
    FOR DYNAMO MAGNETO 12V 40W AND BOSCH
    SOLENOID-CONTROLLED STARTER (Type DO)

    The dynamo magneto generaTes alTernating current with a lighting power of 40 Watt
    at 12 Volt.
    The two yellow lighting leads are to be connected up to the rectifier for charging a
    12 Vol t 38 (or 32) Ah battery for lighting and for operating the electric starter (see
    wiring diagram).
    The bulbs should be so selected that they give a total load of 40 Watt.<


    >INSTRUCTIONS AND WIRING DIAGRAM
    FOR DYNAMO MAGNETO 12 V 75 W

    The dynamo mogneto generates olternating current with a lighting power of 75 Watt
    12 Volt.
    Only one of the yellow leads should be connected up (see wiring diagrom).
    The second yellow lighling lead remains blind and moy be used later for connecting
    up a rectifier to chorge a battery.
    The bulbs should be so selected tha i the !olol laod of the dynamo magneto is 50 Watt.
    for reaching the 75 Watt a resistance of 25 Watt must be added.<

    Kyllä se tästä lähtee,sano mun sanoneeni ;)


    Kattelin vanhaa fotoa Winhan laturista,niin kyllä siinä on kaksi erillistä käämiä kummallekin keltaiselle johdolle.Eikä ole samantekevää kummin päin johdot koplaa koska toisen teho on huomattavan pieni,eikä riitä esim etuvaloille tai akun lataamiseen.Siitä on kylläkin nyysitty starttimoottori aiemmin ja jopa käsikäynnistinkin puuttuu..Mitään tuollaísta etuvastusta ei ole eikä jännitteen säädintäkään akulle.Starttinappula löytyy ja kaapelit akullekin.
    Etuvastuksella Saschissa ovat vissiin ajatelleet kompensoida ettei lamput kärähdä ylijännitteestä.Aika epätaloudellinen keino kylläkin polttaa energiaa vastuksessa harakoille kun sen olis voinu jo 70-luvullakin tehdä fiksummin..

    Selvitä ensin magneetosta laturisi teho/W.Sitten selvinnee mikä kytkentäkaavio siihen sopii.Kirjassa on hyvät kaaviot.
    Se lampunpidin(jos tarkoitat polttimon pidintä)ei kyllä sais paria kolmea euroa enempää maksaa.Vai meinasitko sitä peltihäkkyrää millä umpio tulee kiinni koppaan? Pistä sikaflexiä vaan ;D
    Vai on Tunskassa samanlainen,sitä arvelinkin kun kuulin että museossa oli entisöity yks umpion hopeointi mutta helpommalla olis päässy jos ois kaupasta hakenu mopon umpion..
     
  20. Lynkytti

    Lynkytti Lynx 320

    Vs: Sno-Tric sc20-2

    hetkinen.
    Tuosta sampon alemmasta lontoonmurreosoista ymmärsin, että minun kelkassa toinen keltanen johto mennee ihan suotta maihin? muistelen että kokeilin kytkyjä tehhessä jättää toisen johon kokonaan irti niin valot ei pelannu mut toinen johto maissa pelas... taitaa tässä akku vehkeessä olla vähä erilainen käämihässäkkä mangeetossa. ku tarkemmin kuvia kahtoo niin 4-johtoohan sieltä tosiaan taitaaki tulla....?

    [​IMG]

    tuostaku tuota kahtoo niin eikös nuo keltaset johot oo ns. saman arvosia? vai onkohan niin että pyörimissuuntaan möhemmin tuleva on se lopullinen virtajohto mikä pitäs kytkee valoihin...
    se valojen "jännitteentasaaja" tosiaan lämpee aikas hyvin ja jos on halki niinku mulla oli niin sulamistaki havaittavissa kuomussa osan tuntumasta...
     

Suosittele tätä sivua