TM:n urheilukelkkatesti

Keskustelun 'Jutustelua' on aloittanut käyttäjä Viikinki, 23/1/08.

  1. Yamppa

    Yamppa Assault 800 &1050

    Eihän se kelkkojen järjestys kerro mitään siitä, oliko testi hyvin/huonosti tai oikein/väärin tehty. Ainahan kuljettajien mieltymykset vaikuttaa ja myös se mitä testissä painotetaan. Ei tää oikeesti voi olla niin vaikeeta
     
  2. Catiska

    Catiska Well-Known Member

    No ei kait sillä perusteella kenenkään testi onnistunut, samana järjestys ei ollut missään... Lisäksi TM:n testissä ainoastaan Nytro oli testissä samana mallina kuin näissä kelkkalehdissä. On makuasia, kuuluuko Nytro 600 vai 800 luokkaan, tehojen/kulkujen perusteella menee väliin, hinnan puolesta selvästi 800-luokkaan. Itsekin seuraavaksi kelkaksi voisin harkita Nytroa, mutta en 600ccm kelkkaa...

    Painotukset on joka lehdellä omansa, näinhän on myös kelkkailijoita. Se mitä jotkut oikeat kelkkalehdet voisivat oppia TM:n toimitukselta, on mittaukset.
     
  3. harza

    harza Well-Known Member

    Tuohan on ihan totta että jokainen painottaa siinä kelkassa eri asioita. Ja tm käytännössä testasi sen kelkan semmosena kuin se tulee kaupasta. Mutta onko se sitten se oikea tapa käyttää kelkkaa? Ei minusta. Jos mä painan 60kg, ja kelkka on mulle hyvä, niin 120kg kaverille se on varmasti ihan perseestä.
    Koneviesti testasi kelkkoja, ja kirjoitti että skidoo oli erittäin tarkka säädöistään. Toisen mielestä hyvät säädöt oli toisen mielestä ihan paskat jne. Tottakait se on tarkka säädöistään kun kuskin paino saattaa olla yli puolet koko rakkineen painosta. Eli kun tm korosti sitä että kelkat oli sellaisia kuin ne kaupasta saa, niin on minusta kuluttajille väärä viesti.
    Nämä kolme muuta teki mun mielestä tässä asiassa paljon parempaa työtä, ja no tuloksetkin on aika erillaisia.
    Käsittääkseni nämä 2t vehkeet oli samat kelkan, mutta eri kone.
    Kyllä se yammu on siellä 600 2t koneiden kastissa ihan oikeassa osastossa. Koska siellähän on jopa jammua tehokkaampia 600 kelkkoja mukana. Mutta taas toisaalta jammu hinta hieman karkaa...
    Ei voi sanoa että se tm:n testi olisi paska tai turha. Mutta mielestäni muut teki saman asian paremmin. :)
     
  4. Fiiberi

    Fiiberi Guest

    Joo Latikeula -Skantikilla se mätti nuorena ja siks kai sillä ruoto onkii sokkana... hehe. Lapsuudenystävä.
     
  5. re-olli

    re-olli RS RAGE

    Kai se kuitenkin pidemmän päälle on hyvä kun kirjoitetaan kelkailu myönteisesti missä tahansa. On TM:n levikki kuitenkin aika suuri.
     
  6. Catiska

    Catiska Well-Known Member

    Kyllähän Harza pääosin ihan asiaa puhuu. Mutta, tuosta säätämisestä olen sikäli eri mieltä, että TM sentäs kokeili säätää Yamia, kun taas kelkkalehden testissä ei edes tarkastettu, onko Catin etujousissa vakio ilmanpaine... Todettiin että on pintakova ja saattaa johtua siitäkin josko joku on pumpannut sinne liian kovat paineet. Olisi ollut aika helppo tarkastaa vaikka huoltsikalla tankkauksen yhteydessä jos sitä kelkan mukana tulevaa pumppua ei halua käyttää.

    Se, että onko Yami oikeassa porukassa 600ccm kelkkojen kanssa, voidaan olla montaa mieltä. Hinnallisesti ei, menee 800ccm luokassakin ihan kalleimpien joukkoon, ellei peräti ollut kallein. Tehoiltaan menee noiden luokkien väliin. Siinä Harza olet väärässä, yhdessäkään vertailun 600ccm kelkassa ei ole edes saman verran tehoa kuin Yamissa.

    Yamin vertailua 600ccm mallien joukossa taas perustelee pari seikkaa. Ensiksikin Yamilla ei ole muutakaan mallia mikä istuisi tuohon porukkaan ja kisoissakin nuo pakataan samaan luokkaan...
     
  7. Fiiberi

    Fiiberi Guest

    En tiijä muista, mutta mulla on alkanu mietityttään millanen lehti tulis jos valittais täältä foorumilta tietyt tyypit ja laitettais tekemään koko setti kannesta kanteen.
     
  8. Hippo

    Hippo Well-Known Member

    Saanko minä piirtää kansikuvan ???
     
  9. viperi

    viperi 2 x AC SnoPro 600 2013

    siitä tulis semmonen nippelitiedon nappulatrivia joka ei kiinnostas noin 99% lukiakuntaa  ::)
     
  10. Catiska

    Catiska Well-Known Member

    Ei varmasti ainakaan parempi lehti itsessänsä. Joskus on vain vaikea ymmärtää, että lehteä tekemässä olevat tahotkin yrittää jotenkin puolustella sitä asennetta, ettei mittauksia tarvitse tehdä kunnolla, kun on sinnepäin. Kait sitä pitäisi itse kunkin työssään ja harrastuksissaan yrittää tehdä asiat paremmin, eikä tyytyä puolivillaisesti tehtyihin asioihin.

    Minä en ainakaan kaipaa nappulatriviaa, mutta maksavana asiakkaana minullakin on oikeus pyytää rahoilleni aina enemmän ja enemmän vastinetta. Tässä suhteessa kelkkalehti on jäänyt MK-lehden varjoon, he ovat omia mittauksiaan kehittäneet. Mutta, jos jotain hälläväliä hömppää ei tarkemmat ja mietityt mittaukset kiinnosta, ei niitä ole pakko lukea. Jostain syystä vain niille lehdillä, mitkä kuitenkin sivuilleen noita mittauksia enemmän laittaa, on suurempi levikki, vaikka 99% lukijakunnasta ei niistä ole kiinnostunut, kuten yllä oleva "tutkimustulos" todisti.
     
  11. harza

    harza Well-Known Member

    Niinno sitten vissiin moottorikelkkalehti kirjoittaa puutaheinää. Yami 89.4kw ja polle 90kw. ;)
     
  12. Leader Dog

    Leader Dog ROTAX 440x-06 +R8 -63+R8 -64+912-ULS

    Kyllä se nippeli tieto kiinnostaa enemmän ja vähemmän,jätäppä se pois niin huomaat että nippeli on kiinnostavaa.Ei pelkät kuvat kaikkea kerro..
     
  13. viperi

    viperi 2 x AC SnoPro 600 2013

    no joo mut enempi kiinnostas jos testiporukka ottas kelkat tosi syyniin ja testiin ja tekis joitan säätöjä ja palikan vaihto kokeiluja alustaan ynnä muihin kohteisiin niin siitä ois enempi hyötyä lukiakunnalle ja ei muuten ois pahitteis jos testeissä ois joitain vanhempiakin kelkkoja vastaan nyky tykit

    itte noista esim kelkan painoista en piittaa pätkääkään koska oma mielipide on se et jos ei jaksa ajaa kelkalla kuin kelkalla niin sillon on tullu pienenä syötyä liian vähän aamulla puuroo ja äiti on kantannu koulurepunkin

    ja jos haluu ajaa kevyemmällä kelkalla niin ajaa sit tyhjemmällä tankilla ;)

    kiitos ja antees  ;)
     
  14. Catiska

    Catiska Well-Known Member

    En tiedä mistä tuo tieto on peräisin. Yamin Suomalaine esite ei tehoa kerro, kansainväliset sivut puhuvat 130hv:n luokasta, dynossa mitattu se 135hv. Eli, Yamin "virallinen" on  95,6kW ja todellisuus ilmeisesti n. 99 kW. Pollessa saattaa olla tuo 90kW...
     
  15. harza

    harza Well-Known Member

    No vaikka ero olisikin tuon 5kw niin kyllä se mun mielestä kuiten siihen 600 kastiin kuuluu ja .
     

Suosittele tätä sivua