Wiseco männät

Keskustelun 'Korjaamo' on aloittanut käyttäjä Hansanen, 31/8/07.

?

Mielipiteesi Wisecoista

  1. Itsellä , hyvät

    273 vote(s)
    49.5%
  2. Itsellä , no jaa..

    57 vote(s)
    10.3%
  3. Itsellä , paskat

    28 vote(s)
    5.1%
  4. Kaverilla, hyvät

    133 vote(s)
    24.1%
  5. Kaverilla, paskat

    60 vote(s)
    10.9%
  1. Mr. El Maco

    Mr. El Maco Yamaha SW440

    Joo, sieltä minäkin varmaan mäntäni ota.. Virhetapauksissa on kuitenkin helpompi riidellä Suomen kielellä.. Mulle tarjottu mäntä oli koodin mukaan oikea, sen tarkistin jo ja löytyypä vielä hyllystä.
     
  2. Hemmo

    Hemmo Paluu Tulevaisuuteen -

    Joo sama homma, löyty jopa millin ylikoon mäntäsetti suoraan putkan hyllyltä. Tommosia paikkoja vois kasvaa lisää, vois harkita muitaki romppeita tilaavansa Suomesta.

    t: billetrattaasta 200e on "vähän" liikaa ;D
     
  3. Mr. El Maco

    Mr. El Maco Yamaha SW440

    Aina joskus, kun firmat valittaa ettei ole asiakkaita kun pihit asiakkaat tilaa itse ulkomailta, mutta näkyy jotkut pärjäävän hyvin myymällä enemmän pienemmällä katteella ihan Suomessakin. Kyllä itselläni järjestys menee aina näin jos hintaero ei ole älytön. Paikallinen, kotimainen, euroopasta ja sitten vaikka jenkeistä tai kiinasta..
     
  4. hidas

    hidas Boonboonpiipdokkeri

    suomen mp-palvelu. Itse olen hommanut sieltä, wisecon jos toisenkin + muuta sälää.
     
  5. pete34

    pete34 New Member

    Re: Wiseco männät

          wisecon mäntiä kannattaa kysyä  www.usparts.fi  osoitteesta,hinnat ok ja firmalla suht nopea toimitus.
     
  6. JMH

    JMH Well-Known Member

    All Right tuo maahan wisecoa ja itse olen asentanu niitä aika monet eikä ainakaan vielä ole ongelmia ollu ... kop.. kop
    srj sisältää yläpään tiiviste sarjan , männän renkaat , tapit ja lukkorenkaat .
    Laakerit löytyy samasta paikasta .
     
  7. janim

    janim Kelkaton

    Tuo käyntivälysjuttu askarruttaa vieläkin, vaikka esim T-Cat asian aika yksikäsitteisesti esitti. Olisin halunnut Rotaxiin alkuperäiset, mutta nitä ei saa ylikokoisina, joten Wisecoihin on mentävä.

    583:n sylinterit oli alunperin 76,0 ja porauksen jälkeen 76,50. Loppuunkuluneet orggismännät yläpäästä 75,65 ja helmasta 75,80, eli välystä oli 0,35-0,20. Uudet Kimpexit oli yläpäästä 76,25 ja helmasta 76,40, joten välys oli 0,25-0,10. Kimpexit eivät kerinneet koneessa kauaa hölskäämään, joten sylintereille ei tarvisi tehdä mitään. Sopiiko tuonne nyt varmasti Wisecot suoraan hoonaamatta pyttyjä isommiksi, eli onko Wisecot pienemmät kuin nuo Kimpexit? Olisi tietysti loistavaa, jos joku pystyisi asian varmistamaan mittaamalla uuden 583/643:n Wisecon männän.

    Paljonko välys pitäisi 583:ssa olla? Ja kun välyksistä puhutaan, niin tarkoitetaanko männän yläpään vai helman välystä? Tuntuisi tuo yläpää paljon oleellisemmalta, kun sieltä ne yleensä alkaa ensimmäisenä leikaamaan.Tuossa koneessahan on yksi L-mallinen rengas, eli männä yläpään halkaisijaa ei pääse mittaamaan kuin renkaan alapuolelta.
     
  8. edge 340

    edge 340 Well-Known Member

    Kyllä ne ala helmasta mitataan
    ja välys lukee siinä wisekon paketissa
    yleensä 12-18 satasta kelkkoihin
     
  9. TEPI

    TEPI Well-Known Member

    itse ainakin tilasin emc:ltä wisecot mitkä luettelon mukaan kävi vakio 494 moottoriin. hoonasin pytyt vaan vähä karkeaksi, en isommaksi! ja hyvin on toiminu. muistaa vaan lämmittää kunnolla. eli välykset männissä on tehty sen pytyn halkaisijan mukaan.
     
  10. I_me

    I_me Paljon osia, mut ei enään yhtään kelkkaa...

    Toisesta kelkastani 89 mach1 583 (@643) löytyypi wisecot, tästä olen saanut kerran toisenpytyn totaalisesti jumiin. Leikkaaminen johtui reilusti liian laihoista seoksista ja mahdollisesti jäähdytysjärjestelmässä saattoi olla ilmaa, koska kone oli kasattu samana päivänä kampura rempan takia. Mitään vaurioita ei leikkaamisesta tullut vaan koneen jäähdyttyä lähti käyntiin ensimmäisellä yrittämällä. Myöhemmin tosin vaihdoin leikanneen männän uuteen tosin vanha on vieläkin varalla tallissa. Mainittakoon että kone on tosiaan 1mm ylikoossa ja puolet alkuperäistä ohuemmalla alatiivisteellä kasattu eli rutistuksia löytyypi kohtalaisesti.
    Samalla laitteella on tullut päristeltyä parinakesänä vesillä ja upotuksia on tullut varmaan yli 20 eikä ainakaan vielä osoita mitään merkkejä hajoamisesta.

    Toinen vehjes minulla mistä löytyypi wisecon kitti on prätkä. 93 Yamaha FZR 1000, 1040 ylikoko kitillä. Ei valittamista. Eräältä turbopyörätyypiltä kuulin että wisecon männistä menisi pyörissä öljyrenkaat nopeammin kuin muista mutta itse mäntä kestää. Tuumasi vain että ei auta kuin vaihtaa öljyrenkaat määrävälein jos ei halua lisäillä öljyä :)
     
  11. janim

    janim Kelkaton

    US-partsista tarjosivat erittäin soppeliin hintaan mäntä-kittiä! Tilaavat tavaraa Wisecolta viikon välein ja rahti kulkee reilun viikon, joten toimitusajatkin kuulostaa kohtuullisilta. Löytyy lisäksi vielä suoraan tehtaan varastosta 0,5 mm ylikoko.

    Sopisiko tätä topikkia sotkea Wisecon kiertokangilla (Hot Rods), vai olisiko parempi spekuloida omassa topikissa? Niistä tuntuu olevan kassa aika kahta mieltä, mutta onko nekin kaikki hajonneet aina vaan kaverin kummin kaimoilla? Kiinnostaisi kuulla omakohtaisia kokemuksia, sillä itsellä olisi myös kankien hankinta ajankohtainen. Originaalit kustantaa 170€/kpl.
     
  12. jorkku

    jorkku Active Member

    Tuollaiset wisecot tuli laitettua.ku tulis lunta ni pääsis testaa
    [​IMG]
     
  13. Antsa

    Antsa 900Ace expe LE & 600 AceT Rene 154"

    kaikesta vastustuskesta huolimatta kysyn nyt kuitenkin...

    onko kellään kokemuksia nuista wisecoista rotaxin 793 tyypin motissa eli esim 800 mxz vm 2001
     
  14. Maunusjokke

    Maunusjokke Lynksi

    Tässä ne ainaki pelas hyvin
    http://kelkkalehti.com/keskustelu/index.php?topic=9038.0
     
  15. Maikkoli

    Maikkoli Well-Known Member

    On kaiketi siitä takomännästä sekin hyöty että hajotessaan se ei pirstaloidu samaan tapaan kuin tavallinen valumäntä.
    Mulla suli yks wiseco toissa talvena mutta se johtuikin niistä tarvike kurkuista joissa on tosi surkeaa laatua oleva kumiseos. Kytkimen puoleinen kaasari oli päässyt pullahtaan hieman irti kurkun kaulalta ja veti ilmat siitä välistä, senhän arvaa kuin siinä sitten käypi. Useimmitenhan jos tapahtuu kiinnileikautumista siihen on jokin muu syy kuin itse mäntä ja olenkin monesti miettinyt pitäiskö hankkia jonkinlainen pakolämpömittari tai seosmittari.
     
  16. Antsa

    Antsa 900Ace expe LE & 600 AceT Rene 154"

    niin kuin tuosta maunusen laittamasta linkistä käypi ilmi niin noi wisecon 800:sen männät on kahella renkaalla ja ilman pinnottetta...
     
  17. janim

    janim Kelkaton

    Wisecot tuli ja halkaisija oli 76,42 mm helmasta. Laskennallisesti tuosta tulee nyt käytivälystä 0,8 mm, mikä jää alle paketin kyljessä lukevan 0,102 mm, mutta tuo saattaa mennä mittausepätarkkuuden piikkiin. Mitä varovasti kokeilin rakotulkkia kärkeä sylinterissä olevan männän väliin, niin kylllä siinä se 0,1 taitaa olla. Selkeä ero valumäntiin on, että takomäntä on selvästi kartiomaisempi ja lisäksi vielä soikea. Mäntä oli 76,16 yläpäästä pakoaukon ja imuaukon suuntaan ja 76,04 männäntapin suuntaan. Eli käyntivälys on yläpäässä 0,34...0,46 mm, mikä selittää, miksi takomännät pitää saada lämpimiksi ennen kuormittamista.

    Punnittin myös nuo ja verrokiksi hyllyyn kertyneet männät (mäntä + rengas / mäntä + rengas + tappi + sokat):

    Rotax   76,0 mm:  285 / 350 g
    Kimpex 76,0 mm:     -  / 330 g (en pystynyt mittaa ilman tappeja, kun tapit oli jumissa männissä)
    Kimpex 76,5 mm:  295 / 355 g
    Wiseco 76,5 mm:  290 / 340 g

    Vaa'alla ei päässyt kuin 5 g tarkkuuteen, joten en saanut eroja vasen/oikea mäntien välille. Tässä tapauksessa Wisecot ei ole kovin merkittävästi kevyempiä, mutta männätappi on selvästi ohuempi kuin muissa männissä.

    Wisecon kitissä tulee mukana alatiiviste, joka on 0,50 paksu. Alkuperäinen on 1,05 ja puristuneena 0,95, joten Wisecon tiivisteellä näyttäsi puristukset nousevan. Laskeskelin, että jos alkupräinen puristussuhde oli vaikka 10 ja pytyt laskee 0,5 mm, niin puristussuhde nousee 10,68:aan. Kuinkahan merkittävä muutos tuo on, vai onko Wisecoiden laki matalampi, niin että ne vaativat ohuemman tiivisteen, jotta puristussuhde pysyy samana? Koitin tota mittaillakin, mutta en oikein saanut luotettavia tuloksia.
     
  18. Maunusjokke

    Maunusjokke Lynksi

    Mulla ois mahollisesti Wisecon setti 793 rotaksiin jouten, laittakaa yv:tä jos on tarvista. ja EDULLISESTI :)
     
  19. oudie

    oudie Polaris AXYS Pro RMK 163"

    Käyntivälystä joo... Tyhjäkäynnillä XCR piettää semmosta kilinää ja kolinaa että oksat pois. Kahden kauden välein täytyy vaihtaa (liekkö se sitten se normi vaihtoväli) kaikki kolme ettei isompaa satu. Männän helma on kulunut niin ohkaseksi ja teräväksi että vaikka parran ajais niillä männillä...
     
  20. ZetaÄrrä

    ZetaÄrrä Well-Known Member

    ::) ::)

    kantsii jättää pohdinnat ja mittailut jos kaks satasta lasketaan mittaus epätarkkuudeksi.. eikä herneitä sinne nenuun.paketissä kyllä kerrotaan kuin suuri välys pittää olla,,sillä ku tekee ja mieluummin yläpäähän niin hyvä tulee, ainaki pitäis :)
     

Suosittele tätä sivua